Re: Sound Blaster 64 vs ESS Maestro

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Mon 22 Jun 1998 - 13:12:21 MET DST

Piotr Sieklucki wrote:

> Ups, to chyba zart? Mi potrzebne do mojej 30 MB kolekcji midow.

Zauważ: nie jest już _tak_ potrzebne :) Większość osób nie kolekcjonuje
MIDów, a w tej chwili większość aplikacji i gier ma muzykę albo w
plikach WAV odtwarzanych przez DirectX, albo też odtwarza bezpośrednio
z kompaktu. Ja też mam kolekcję MIDów, ale zazwyczaj odtwarzam na
keyboardzie (zdecydowanie lepsze wavetable :) ).

> Znajac jakosc firmowych sampli np w AWE to ja dziekuje.

IMHO AWE jest w ogóle dyskusyjną kartą. ROM rzeczywiście ma tam dość
marne próbki. Ja bym raczej polecał SB16 + Yamaha SG60XG - ta ma
dość porządny ROM.

> Nie zawsze mozna.

W większości przypadków można. A jak nie, to zostaje WAV lub MP3.

> A mi tak.

Kwestia gustu.

> Tylko teoretyczna. Ale...

Ale nawet jeśli rzeczywista wydajność ISY to 5 MB/s (czyli gdzieś 1/3
maksymalnej teoretycznej), to dalej bez problemu powinna przenosić
grubo ponad 6 kanałów dźwiękowych.

> Faktycznie nie tu. Wydajnosc na ISA jest ok, tylko porducentom nie chce
> sie zaimplementowac porzadnej obslugi miksowania paru kanalow.

Problem może leżeć jeszcze gdzie indziej: po prostu obsługa poprzez
PIO rzeczywiście mocno obciąża procesor, a obsługa DMA jest
ograniczona ilością kanałów. ISA w trybie PIO ma mały sens, a
kanały DMA skońzyłyby się już przy czterech głosach. PCI zdecydowanie
poprawia sytuację, bo PIO jest znacznie lepsze, a tryb BM pozwala
zmniejszyć obciążenie procesora. Lecz IMHO możliwość miksowania
ponad trzech kanałów audio (jednostronnych) jest potrzebna zazwyczaj
jedynie profesjonalistom.

Tak naprawdę to PCI ma tylko dwie zalety w stosunku do ISY:
zdecydowanie łatwiejszą konfigurację i mniejszy apetyt na
zasoby sprzętowe.

--
Pozdrowienia,