Kilka małych pytań

Autor: Piotru$ (pit4ever_at_friko.onet.pl)
Data: Wed 05 Nov 1997 - 10:43:58 MET

Cześć wszystkim!

Po różnych perypetiach związanych z zakupami komputerów w różnych
firmach, stwierdziłem że nie ma co się denerwować i trzeba sprawę
wziąć w swoje ręce. Chyba na razie jest to jedyny sposób żeby dostać
to co się naprawdę chciało, a nie słyszeć np. " no tak, miał być Asus
ale Gigabyte też są bardzo dobre a Asusy właśnie się nam skończyły".

W sprzęcie się trochę orientuję ( mówię o elektronice jako takiej, nie
o nazwach firm produkujących podzespoły :-) ), ale nie mam wprawy i
nie składam komputerów na codzień, a instrukcje do niektórych
podzespołów (zwłaszcza płyt głównych) pozostawiają wiele wyobraźni
użytkownika ;). Mam w związku z tym kilka małych pytań związanych z
własnoręcznym składaniem sprzętu, które nasunęły mi się po kilku już
złożonych komputerach ( uczyłem się na sprzęcie dla znajomych hi, hi
).
Oto one:

1. Diody kontrolne: czy jest jakiś ogólnie przyjęty schemat oznaczania
kolorami kabelków który koniec LEDa gdzie podpiąć? Jak dotąd miałem
szczęście i albo trafiałem, albo jak nie trafiłem to po zmianie
kabelków diódka jeszcze żyła, ale słyszałem że niektóre LEDy są
delikatne i nie lubią odwrotnego napięcia. Słowem: jak poznać gdzie
"+" a gdzie "-" i gdzie je podłączyć na płycie? Tzn. na płycie
najczęściej jest jeszcze jakieś oznaczenie ale tu też prosiłbym o
jakieś wskazówki.

2. Poziomy napięć zasilania: spotkałem się (zwłaszcza w płytach dual
voltage) z różnymi wartościami napięć zasilania samego procka i
pozostałej części płyty. Prosiłbym o wskazówki co do tych wartości:
jakie ustawiać, kiedy, dla jakich procków i w miarę możliwości:
dlaczego. (czytałem że przy podkręcaniu korzystne jest czasem
zwiększenie napięcia zasilania - o tym też proszę parę słów jeśli
można)

3. Cache: jak to jest z tą granicą 64MB? Tzn. wiem że jeśli chcę
więcej to HX (lub VIA). Ale w instrukcji do Soyo 5TF2 znalazłem
tabelkę, w której pisze że choćbym nawet dołożył cache'a do 512 KB to
i tak obsługuje 64MB

4. Co to jest "Factory Set Jumper" - Soyo 5TF2, w instrukcji pisze
JP40 - factory setting at short

5. Jak wykorzystać Sleep Switch Connector (to coś ma przełączać w tryb
Power Saving) czy mogę to podpiąć pod jakiś klawisz typu RESET na
obudowie? Jak ten tryb łączy się z ustawieniami Sleep w BIOSIE (chodzi
mi o to jak ustawić co może obudzić sprzęta po takim uśpieniu).

I jeszcze trochę z innej beczki:
jak dostanę odpowiedzi na powyższe pytania to zamierzam wreszcie
złożyć coś dla siebie. W związku z tym:

1. Dobra płyta na HX? Tyan? Asus? Jaki model? najlepiej jakby miał coś
takiego jak kontrola temperatury procka jak w Asusie TX 97. Czy HX
wyciągnie 83MHz na płycie? Jeśli tak to jaka płyta to umożliwia?

2. Znalazłem coś o VIA 3. Ktoś coś o tym wie? Wygląda dość ciekawie.
Opłaca się wchodzić w to (albo VIA2) zamiast HX? Znacie jakieś dobre
płyty na tych chipsetach? Podobno Abit ma coś wypuścić na VIA3 chyba
że coś źle przeczytałem?

3. Karta grafiki: nie jestem wielbicielem gier typu Mortal Kombat lub
Quake (nie ma to jak stary dobry Heroes of Might and Magic) więc w
Monstera nie wchodzę. Potrzebowałbym coś z b. dobrym 2D, ale jakieś
wsparcie dla 3D też by się przydało. Mystique II ? Czy to to samo co
Mystique 220? Czy poprawili już alpha blending i mgłę? (słyszałem że
były z tym kłopoty w tej karcie). A może Millenium II? Jakieś inne
sugestie?

I na koniec z jeszcze innej beczki:
testowanie parametrów twardziela. Ostatnio dorwałem programik Thread
Mark Adaptec'a. Ktoś go używał na tyle żeby ocenić jego miarodajność?
(mierzy średni transfer i obciążenie procesora, robi to strasznie
długo) Mój stary Matrox 1.3 GB wyszedł w nim na średnio 1.73 MB/s przy
średnim obciążeniu procesora (P75) ok. 50%(!!!! co jest kurna?!!!)

To tyle
Dużo pytań - czekam na dużo odpowiedzi :-)

Pozdrawiam
/ <
I < Piotru$ > Piotr Olech
I mailto: pit4ever_at_friko.onet.pl