Re: Kilka małych pytań

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_ite.waw.pl)
Data: Wed 05 Nov 1997 - 14:51:12 MET

On Wed, 05 Nov 1997 09:43:58 GMT, pit4ever_at_friko.onet.pl (Piotru$)
wrote:

>Cześć wszystkim!
>
>Po różnych perypetiach związanych z zakupami komputerów w różnych
>firmach, stwierdziłem że nie ma co się denerwować i trzeba sprawę
>wziąć w swoje ręce. Chyba na razie jest to jedyny sposób żeby dostać
>to co się naprawdę chciało, a nie słyszeć np. " no tak, miał być Asus
>ale Gigabyte też są bardzo dobre a Asusy właśnie się nam skończyły".

Pomysl chwalebny! Paru zeczy, w tym roweru i komputera innych jak "na
miare" nie toleruje...

> [...]
>).
>Oto one:
>
>1. Diody kontrolne: czy jest jakiś ogólnie przyjęty schemat oznaczania
>kolorami kabelków który koniec LEDa gdzie podpiąć? Jak dotąd miałem
>szczęście i albo trafiałem, albo jak nie trafiłem to po zmianie
>kabelków diódka jeszcze żyła, ale słyszałem że niektóre LEDy są
>delikatne i nie lubią odwrotnego napięcia. Słowem: jak poznać gdzie
>"+" a gdzie "-" i gdzie je podłączyć na płycie? Tzn. na płycie
>najczęściej jest jeszcze jakieś oznaczenie ale tu też prosiłbym o

Jak sie ma oczy, to mozna wypatrzec ktory kabelek od ktorej diody
idzie. Normy nijakiej na to nie ma, ale producenci obudow staraja sie
unikac niejednoznacznosci w tym wzgledzie, wiec samych bialo -
rozowych kabelkow mial nie bedziesz. A jak obudowa naprawde dziwaczna
i nie wiadomo co od czego idzie - omomierz, opornik 150 Ohm i bateria
plaska do identyfikaccji diod... poradzisz sobie. Wlasciwie najwiecej
czasu zajmie ci pewnie rozgryzienie tego bajeranckiego wyswietlacza
podajacego czestotliwosc - to jest kupa zworek sterowana
przelacznikiem turbo, z tym co na plycie nie ma nic wspolnego.
Znaczenie tych zworek jest albo calkiem nieopisane, albo tak ze pojac
trudno - ale i bez opisu rozgryzlem... to i ty pewnie bedziesz
potrafil.

>2. Poziomy napięć zasilania: spotkałem się (zwłaszcza w płytach dual
>voltage) z różnymi wartościami napięć zasilania samego procka i
>pozostałej części płyty. Prosiłbym o wskazówki co do tych wartości:
>jakie ustawiać, kiedy, dla jakich procków i w miarę możliwości:
>dlaczego. (czytałem że przy podkręcaniu korzystne jest czasem
>zwiększenie napięcia zasilania - o tym też proszę parę słów jeśli
>można)

Oj, to juz dokumentacja plyty i procesora. Generalnie, jesli plyta ma
klasyczne zasilanie 5V, to gdzies na plycie jest stabilizator
obnizajacy napiecie procka. I pewnie jakies zworki do wybrania
wlasciwej wartosci... ale jak pisalem, dokumentacja sie klania, choc
niektore procesory ponoc lubia troche inne napiecia jak producent
zaleca. Ale to moze bardziej doswiadczeni sie wypowiedza?

>5. Jak wykorzystać Sleep Switch Connector (to coś ma przełączać w tryb
>Power Saving) czy mogę to podpiąć pod jakiś klawisz typu RESET na
>obudowie? Jak ten tryb łączy się z ustawieniami Sleep w BIOSIE (chodzi
>mi o to jak ustawić co może obudzić sprzęta po takim uśpieniu).

Ja tam podpialem do przycisku "turbo". Jest przeciez zbedny, po
pierwsze nie ma po co spowalniac komputera, po drugie niektore plyty
nie maja nawet zlacza do jego podlaczenia! Wada jest, ze nie jest
chwilowy, ale jak sie gwarancja na pudlo skonczy to go zmienie.
Niektore obudowy maja dodatkowy przycisk do tego celu - wtedy
oczywiscie laczysz do niego.
Co do biosu - poeksperymentuj, przeciez rozne plyty moga sie troche
roznie zachowywac (choc nie powinny) Generalnie nie mam zadnych
problemow z usypianiem komputera tym przyciskiem zarowno pod dosem i
Win3.11 jak i pod Linuxem. Wciskam - zasypia, rusze czyms - budzi sie.