Re: Jaka graf.karta do 300zl ?

Autor: Jaroslaw Lis (lis_at_papuga.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 04 Nov 1997 - 13:07:10 MET

Krzysztof Halasa <khc_at_intrepid.pm.waw.pl> wrote:
: KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl (Andrzej Karpinski) writes:
: > PS. Po co Ci truecolor? W wiekszosci normalnych zastosowan 16bit kolor
: > wyglada rownie dobrze a dziala istotnie szybciej... :)

: Ja tam nie wiem co to sa normalne zastosowania, i nawet niespecjalnie
: mnie boli, ze moje sa nienormalne :-) ale IMHO uzywanie do grafiki
: (i to nie takiej bardzo profesjonalnej) 16 bitow to moze byc
: nieporozumienie.

Czesciowo sie zgadzam. Profesjonalizm to 8 lub 24 bit.
8 - bo operacje na palecie mocno przyspieszaja prace :-)

: Ostatnio odpalalem taki moj maly programik, najpierw na SGI, a pozniej
: na Linux'ie, i bardzo mnie uderzyla roznica w jakosci obrazu - ten
: z SGI byl normalny, ten z Linux'a, mimo ze niby identyczny, byl jakis
: taki brzydki. Dopiero po przestawieniu Linux'a w 24 bity obraz zaczal
: byc normalny, chociaz wlasciwie wiele sie nie zmienilo (zwykle nie
: uzywam 24 bitow, bo mam wtedy wirtualny ekran tylko 1280x1080 - ale
: tak to jest, jak sie kupuje tanie karty graficzne).

a) Linux w ogole daje podejrzanie brzydki obraz [oponentow zapraszam do
   pomocy w skonfigurowaniu do Wroclawia :-)] - na niektorych kartach
   i monitorach.
b) swiat pecetow do niedawna nie zwracal uwagi na "korekcje gamma".
   Mialem ja taki przypadek, ze skanowalem na MacIntoshu przezrocza,
   obrabialem na pececie i starenkim photostylerze, wsadzilem
   na www i ogladalem pod www - bylo bez zarzutu.
   Ogladanie netscapem na pececie lub Sunie ujawnialo cos ciemnego.
   Od tego czasu umocnilem sie w opinii czym roznia sie "systemy
   do profesjonalnej grafiki" od tych do "nieprofesjonalnej".

: BTW: Najlepiej roznice widac w przypadku grafiki monochromatycznej,
: wlasciwie ta 16-bitowa jest wtedy ponizej progu akceptowalnosci.

Rozumiem - monochromatyczny [256 poziomow szarosci] obrazek wyswietlany
w trybie 16 bit color ? To tak - to jest ponizej poziomu akceptacji.
16bit oferuje 32-64 poziomy szarosci - i to juz widac.
Ale jesli obrazek jest kolorowy, to ten efekt zanika mocno.

J.