Re: 2 osoby skazane za piractwo komputerowe (z GW)

Autor: Tomasz Stelmaszczuk (calder_at_ikp.atm.com.pl)
Data: Mon 10 Mar 1997 - 20:14:53 MET

In <199703101751.SAA22685_at_ornak.waw.pdi.net>, zeton_at_waw.pdi.net (Tomasz Leszczynski) writes:
>On 10 Mar 97 at 15:14, Tomasz Stelmaszczuk pisal(a):

>Rozumiem ze przez "kradziez najczystszej wody" rozumie Pan
>potencjalne nieuzyskanie dochodow ze sprzedazy programu? To chyba
>jednak nie jest kradziez najczystszej wody.

A owszem, jest. Przypuszczam, ze wiekszosc osob zgodzi sie ze stwierdzeniem,
ze jezeli zawlaszcze czyjs komputer ale go nie sprzedam bedzie to nadal
kradziez.

>Nie wiem czy dyskutowanie przy tak silnym oderwaniu od rzeczywistosci
>ma sens. Proponuje zejsc z wyzyn prawa w sosie teoretycznym i
>popatrzec na przasna rzeczywistosc. Jesli kogos nie stac na samochod
>to go nie kradnie bo nie jest zlodziejem. Jesli kogos nie stac na
>program to go kopiuje od kolegi i NIE MA poczucia ze stal sie
>zlodziejem a przynajmniej takiego jakiego nabawilby sie kradnac
>samochod, rower, portfel czy cokolwiek. Okradany nawet NIE WIE ze
>nastapila kradziez co nie znaczy oczywiscie ze nie jest poszkodowany.
Sam odpowiedziales sobie na wlasne watpliwosci - uzyles slowa
okradany. Fakt, ze nie jest okradany i wynikajace wedlug ciebie wnioski
przywodzi mi na mysl inne przestepstwa popelniane pod nieswiadomosc
poszkodowanych: gwalt pod narkoza, morderstwo spiacego. Kradziez to kradziez
i nie ma znaczenia czy i ile osob poszkodowanych jest jej swiadomych.

>Wlasnie? Czy nikogo to nie zastanawia? Dlaczego wiekszosc tych
>ktorzy maja nielegalny soft na swoim komputerze bez obaw pogoni za
>zlodziejem, ktory dziabnal z samochodu radio?
To juz calkiem inna historia.

>Nikt, nawet z grubsza nie wie ile moze byc nielegalnych kopii ale
>moge sie oczywiscie mylic. Jesli wiec jednak Pan taka wiedze posiada
>to prosze powiedziec skad. Wielu innych, ponoszacych z tego tytulu
>straty chetnie by takie metody szacowania pirackiego rynku poznalo.
>Nie twierdze ze takich metod nie ma, ja ich tylko nie znam. Prosze
>mnie oswiecic.
Sa tylez skomplikowane co drogie. Taka wiedza nie jest public domain,
przykro mi.

>Chyba jednak nieslusznie. Jesli dzieli sie Pan pewnymi informacjami
>to prawem kazdego jest sie zapytac SKAD je Pan wzial, czyz nie?
Chyba jednak slusznie. Fakt udostepnienia "szerokiej publicznosci" wynikow
pewnych badan i analiz absolutnie nie implikuja obowiazku udostepniania
pelnych danych czy stosowanej metodologii.
Jezeli stwierdzenie to jest malo przekonujace, prosze sprobowac pozyskania
technologii produkcji czegos ogolnie dostepnego np. Coca Coli.
Za tej rangi informacje placi sie, i to slono.
Co innego prawo pytania o to.

                           best regards

                        Tomasz Stelmaszczuk
                              Calder
IBM BESTeam Team OS/2 Team OS/2
Official OS/2 Ambassador Certified OS/2 Engineer
email: calder_at_ikp.atm.com.pl http://www.atm.com.pl/~calder