Re: 2 osoby skazane za piractwo komputerowe (z GW)

Autor: A_Zet (az1_at_poczta.com)
Data: Fri 07 Mar 1997 - 13:11:59 MET

Piotr Bernatowicz <BERNAT_at_alfa.ichf.edu.pl> napisał(a) w artykule
<BERNAT.81.331FE557_at_alfa.ichf.edu.pl>...
[...]
> Ty jednak mylisz pojecia. Kradziez pozostaje kradzieza, niezaleznie od
> motywacji. A kradnac soft Microsoftu dzialasz nie tylko na szkode tego
[...]
> Czyli : Przez piec lat ukradlem 5 Fordow i sobie nimi jezdzilem.
> Stwierdzilem ze to dobre samochody wiec polecilem je dziesieciu swoim
> znajomym. Onie kupili sobie Fordy wlasnie wiec jestem rozgrzeszony, bo
firma
> i tak na tym zarobila.

Czysta demagogia i totalne pomieszanie pojec. Naprawde nikt nie
pochwala kradziezy. Jesli juz jestes przy przykladzie Forda, to ja Ci
dam "pouzywac" Toyote (bo akurat nie mam Forda;-) i wowczas sam
sie okrzykniesz zlodziejem? Powinienes! Bo jesli przenosisz przyklady
to w obie strony. A tak jest zachowujac stosowne proporcje w przypadku
kradziezy dobr intelektualnych. A zatem juz widac roznice. Wszyscy
(chcialoby sie napisac to slowo duzymi literami...) dyskutanci widza
sprawe w kilku apsektach - bardziej czy mniej stosownych. I dlatego
nie mozna wielkim glosem mowic "kradziez pozostaje kradzieza".
Gdyby swiat byl tak prosto skonstruowany, to badz laskaw zauwazyc,
ze kodyfikacja zachowan zastapilaby wladze sa~downicza. Bo ukradles
- ponos konsekwencje. Oko za oko, zab za zab. Od czasow
Hammurabiego ludzie troche wydorosleli. Np nie stosuja (powszechnie)
kary smierci. Na koniec ba~dz~ laskaw zauwazyc ;-) ze sam jestes
zlodziejem: dlaczego nie placisz tantiem autorskich podczas spiewania
przy goleniu? Jesli widzisz roznice - a nie powinienes przy swojej
ortodoksji - kazde "uzycie" melodii chronionej prawami autorskimi -
badz konsekwentny - jest zlodziejstwem. Tyle, ze tam (przy
piosenkach) juz ludzie doszli do rozroznienia - i to dosc dawno -
"odtwarzania publicznego" a tutaj te sama prawda probuja
przekazac opisowo. Nazywaja to zastosowaniami profesjonalnymi i
amatorskimi. I nie wmowisz w nikogo, ze jest zlodziejem - oczywiscie
na warunkach o jakich pisza dyskutanci.

--
Pozdrawiam
Adek (Katowice adek_at_free.polbox.pl,