Re: EM EM EKZ

Autor: Jarek Lis (lis_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 14 Jan 1997 - 19:18:32 MET

In pl.comp.pecet Piotr Sobczak <piotrs_at_tch.waw.pl> wrote:
: No nie wiem. Programy, programami a co innego sprzet. Nie wiem czy AMD i
: Cyrix tak szybko by sobie poradzily ze sprzetowa realizacja MMXa znajac tylko
: "specyfikacje zewnetrzna". Owa specyfikacja jest potrzebna programistom a
: nie inzynierom projektujacym uklad scalony a robienie procesora od "tylu" jest
: jest dosc trudna i historia pokazuje, ze wychodza "dziwolagi"
: polkompatybilne z oryginalem.

A wiesz na czym polegaja owe niekompatybilnosci? Gdzies na ftp powinien
byc jeszcze plik coproc.txt, ktory opisuje problemy 87/287/387.

To wyglada tak:
1) niektore bity statusu w rejestrach maja opis 'reserved'. Z zaleceniem
   'maskuj te bity, i nie proboj sprawdzac ich stanu, bo ich definicja
    moze sie zmienic. A niedouczeni programisci tego nie robia, wykonuje
    taki u siebie program, wczytuje caly rejestr, patrzy co jest, i wpisuje
    w program. A potem na IIT program chodzi, a na INtelu nie, bo
    programista mial IIT.

2) podobnie jest z wynikami dzialan w przypadku sytuacji bliskich bledu
    - tez sa stwierdzenia, ze np liczba 0000****** oznacza zero,
    przy czym wystarczy sprawdzic cztery pierwsze zera - pozostale sa
    dowolne.

3) dokladnosc. Czy 1/3 jest rowne 3/9, mniejsze czy wieksze?
    Ten przyklad jest moze zbyt prosty, ale to generalnie zalezy nawet
    od modelu ukladu, niekoniecznie od producenta.

4) dokladnosc II. Cyrix opracowal szybka jednostke mnozaca do 387.
    Dzieki temu mogl zmienic metode wyliczania funkcji, przez co
    osiagal wieksza dokladnosc.
    Tak ! wyniki z koprocesora, szczegolnie na funkcjach, wcale nie bylu
    dokladne do ostatniego bita!
    Cyrix byl dokladniejszy od Intela, ale coz - niekompatybilny.

Szczegolnie to ostatnie polecam zwolennikom 'kompatybilnosci'.

: PS. Moze sie myle ale wiem, ze projektowanie procesora to bardzo trudna
: sprawa i zajmuje ona b. duzo czasu (2-3 lata) a nie wydaje mi sie zeby
: konkurencja Intela miala go az tyle aby zaprojektowac procesor z wlasnym MMX
: (kompatybilny z intelowskim). Oni jak na razie to maja jeszcze problemy z
: tym co aktualnie sprzedaja a przeciez byli bardzo zaangazowani w projekty
: procesora zgodnego oryginalnym Intelem.

Jesli maja problemy, to musza opracowac nowe maski. Przy okazji moga sie
pokusic o dodanie MMX.

J.