Re: EM EM EKZ

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_macro.ds2.pg.gda.pl)
Data: Tue 14 Jan 1997 - 19:00:44 MET

On 14 Jan 1997, Piotr Sobczak wrote:

> [...]

 Cyrix mial juz swoja wersje MMX; niektorzy twierdza, ze nawet lepsza niz
Intelowska (nie wiem -- nie widzialem). Problem zgodnosci z Intelem
zalatwil sprawe. Podobnie, zreszta, jak wprowadzony przez Cyrixa mechanizm
stronicowania o zmiennym rozmiarze stron -- bardziej elastyczny niz
Intelowski 4k/2M/4M, ale tez, biorac pod uwage udzial Cyrixa na rynku,
zupelnie egzotyczny.

> No nie wiem. Programy, programami a co innego sprzet. Nie wiem czy AMD i
                                      ^^^^^^^^^
 Racja.

> Cyrix tak szybko by sobie poradzily ze sprzetowa realizacja MMXa znajac tylko
> "specyfikacje zewnetrzna". Owa specyfikacja jest potrzebna programistom a
> nie inzynierom projektujacym uklad scalony a robienie procesora od "tylu" jest
> jest dosc trudna i historia pokazuje, ze wychodza "dziwolagi"
> polkompatybilne z oryginalem. Jeszcze by tego brakowalo zeby MMXy byly
> niekompatybilne w 100% ze soba bo zaraz powstalby wielki placz ludzi ktorzy
> "zaoszczedzili" i nie kupili Intela a teraz "jakis program MMX" sie wywala.

 Nie sadze aby Intel byl instytucja dobroczynna. Przy tak znaczacej
dominacji na rynku nie zalezy im specjalnie na tym, aby konkurencja za
nimi nadazala. O ile mi wiadomo, AMD podpisalo jedynie umowe z Intelem
stanowiaca, ze Intel nie pozwie AMD do sadu (prawo patentowe!) w przypadku
implementacji zgodnej z Intelem technologii MMX we wlasnym procesorze.
Poza tym AMD dysponuje jedynie specyfikacja MMX dostepna od marca 96 i, od
niedawna, gotowymi procesorami Intela. A jak pokazuje historia (procesor
Pentium i kolejne wersje "Pentium Family User's Manual", wlacznie z
nieslawnym "Dodatkiem H", rozne od siebie i od implementacji),
dokumentacja to nie wszystko. Poza tym Intel dysponuje MMXami juz od okolo
roku i mial duzo czasu na poprawienie wszelkich bledow -- ten etap jeszcze
przed konkurencja. Wystarczy zauwazyc, ze pierwszy dostepny publicznie
"stepping" to "4" (wg. CPUID), co oznacza, ze wczesniej istnialy co
najmniej 4 "duze" zmiany w strukturze masek nigdy powszechnie nie
udostepnione. Praktyka wykazuje, ze tylko 100% zgodnosc z oryginalami
Intela moze zapewnic sukces (jakos nikt nie czepial sie procesorow Am486).

 Prawo patentowe uniemozliwia np. uzycie we wlasnych procesorach
obwodow zgodnych z APIC (tj. umozliwia za odpowiednia oplata licencyjna
uiszczana Intelowi, co sie konkurencji niezbyt usmiecha).

 Przypomina mi sie jeszcze problem z identyfikacja procesorow firmy Cyrix.
To wlasnie ze wzgledu na prawo patentowe, rozkaz CPUID (ibit ID w EFLAGS)
nie jest dostepny bezposrednio po wlaczeniu zasilania, tylko wymaga
wczesniejszego odblokowania poprzez zapis odpowiednich wartosci do
rejestrow sterujacych procesora odwzorowanych w przestrzeni we/wy.

> PS. Moze sie myle ale wiem, ze projektowanie procesora to bardzo trudna
> sprawa i zajmuje ona b. duzo czasu (2-3 lata) a nie wydaje mi sie zeby
> konkurencja Intela miala go az tyle aby zaprojektowac procesor z wlasnym MMX
> (kompatybilny z intelowskim). Oni jak na razie to maja jeszcze problemy z
> tym co aktualnie sprzedaja a przeciez byli bardzo zaangazowani w projekty
> procesora zgodnego oryginalnym Intelem.

 A pewnie -- dlatego jedyny w miare zgodny z Pentium procesor (5k86)
pojawil sie z takim opoznieniem w stosunku do oryginalu. Poza tym
specyfikacja MMX jest jednak dostepna juz prawie rok i konkurencja miala
czas na opracowanie projektu -- teraz tylko trzeba dopracowac detale.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +