EM EM EKZ

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 09 Jan 1997 - 20:32:36 MET


Hi!

Wlasnie wrocilem z oficjalnej premiery Penntium MMX (to oficjalna nazwa
handlowa nowego procesora), ktora odbyla sie w Sali Kongresowej w Hotelu
Mariott dzisiaj w godzinach okolopoludniowych, dzien po swiatowej premierze.
Wiecej informacji na ten temat znajdziecie niebawem w prasie komputerowej,
ale poniewaz informacje HOT sa lubiane przez wszystkich pozwole sobie
przytoczyc nieco ciekawostek, danych, moje wrazenia itp (poniewaz moze byc to
nudne zalecam skasowanie dalszej czesci listu bez czytania).

Garstka informacji:

                  Pentium no MMX Pentium MMX
--------------------------------------------------------------------------
zegar 60-200 MHz 166(150),200(166) (wersje mobile)
przyszlosc (juz nie bedzie szybszych) (no comments)
ilosc tranzystorow 3.3mln 4.5mln
technologia BICMOS .35 CMOS .35
powierzchnia ukladu 141 mm 127 mm
max. moc pobierana 15.5W 15.7W (7.8 - wersja mobile)
zasilanie 3.3(3.6)V 3.3(I/O) oraz 2.8(2.45) (core)
cena niska ok. 50$ wyzsza (teraz!)

cache dane 8K 16K
            kod 8K 16K
przewidywanie roz-
    galezien (BTB) jest takie jak w PPro (!)
bufory zapisu 2 4
ilosc "pipeline'ow" 5 6
instrukcje MMX brak 57

Dodano dwie nowe jednostki (identyczne) MMX (MMX-U oraz MMX-V) dzieki ktorym
procesor moze wykonywac jednoczesnie dwie instrukcje MMX, jedna instrukcje
integer i jedna MMX, badz dwie instrukcje integer.

Nowe rozkazy MMX pracuje na rejestrach koprocesora, przy czym PRZED oraz PO
ich uzyciu NALEZY skorzystac z instrstrukcji zapamietujacej badz
odtwarzajacej stan koprocesora. FPU i MMX nie moga pracowac razem. W czasie
dzialania ukladu jedna z tych jednostej musi byc wylaczona (fizycznie jest -
zeby nie podgrzewala niepotrzebnie ukladu). Instrukcje te wiec nie tylko
zapamietuja/odtwarzaja stan koprocesora, ale takze wlaczaja wlasciwa
jednostke.

Intel zdecydowal sie na takie wlasnie rozwiazanie z dosc prostego powodu. Bez
wzgledu na to, czy aktywna jest jednostka MMX czy FPU moze dojsc do
przelaczenia zadan. Potrzeba wiec zapamietania stanu calego procesora przed
rozpoczeciem wykonywania innego procesu. To zadanie wykonuje system
operacyjny. Zmiana architektury procesora (nowy tryb pracy, nowe rejetry)
spowodowalaby koniecznosc modyfikacji systemow operacyjnych w pierwszej
kolejnosci, dopiero potem pisania oprogramowania. Trwaloby to cale lata.
Dzieki wspolnym rejestrom koprocesora, o ktorych kazdy system operacyjny wie
ze istnieja, dane (bez wzgledu na to czy FPU i MMX) zostaja bezpiecznie
zachowane i przywracane przy przelaczaniu zadan. Dzieki temu zachowano pelna
kompatybilnosc i gotowa mozliwosc wykorzystania od reki MMX w kazdym z
istniejacych systemow.

Bardzo ladnie czlowiek udzielil informacji nt. dlugiego okresu czasu, jaki
jest na to potrzebny. Otoz zgodnie z prawda jest tak, ze np. w przypadku
renderowania obiektow 3D, najpierw liczymy obiekty od strony geometryczno-
matematycznej (tu korzystamy wylacznie z koprocesora), a potem je np.
pokrywamy tekstura, kolorem itd (MMX). Nie ma wlasciwie sytuacji gdy zachodzi
koniecznosc szybkiego i jednoczesnego korzystania z MMX i FPU naprzemian.
Wyjasnil to troche bardziej wiarygodnie ode mnie, niestety nie potrafie
dokladnie przytoczyc.

Zaleceniem jest, aby przepisano wszystkie .DLL i .LIB do programow/s.o. oraz
dolaczano na poczatku procedurke wykonujaca CPUID. Jesli mamy MMX to
kopiowany na dysk jest zestaw DLL dla MMX, jesli nie, to standardowy zestaw
instrukcji tylko.

Pokazano kilkanascie gotowych i dzialajacych aplikacji korzystajacych z MMX.
Najbardziej podobaly mi sie:
  - dwa obrazki: 2000x2000x16.7mln kolorow (gorki jakies i jakas panienka).
nakladaja sie na siebie i przesuwaja w rozne strony itd. Przenikanie + ruch.
To samo puszczone na MMX i na nieMMX... Roznica o rzad wielkosci.
  - renderowanie w czasie rzeczywistym takiego dziwnego obiektu 3D. bez MMX -
14/15 klatek/s. z MMX ponad 25. Obciazenie CPU spadlo z MMX z 70 do 45%.
  - program do anatomii - takze nakladanie sie obrazow. cudo.
  - kilka gierek. wymieklem na teksturowaniu. Virge potrzebny juz nie bedzie
skoro glowny procesor potrafi liczyc takie rzeczy znacznie szybciej ;)
  - !!!!! karty Wavetable ida w zapomnienie !!!!!! zaprezentowano driver
Yamaha emulujacy pod Win programowo Wavetable na przetwornikach AC (taki
softwareowy Gravis dla SB16). Puszczali dla porownania MIDy na klasycznym FM
i na nowym driverze. W polaczeniu z liczonymi w real-time efektami Surround
(tez dzieki temu driverowi) dawalo to efekt taki, ze wymieklem (jak sluchalem
Gus PnP to nie zrobilo to na mnie az takiego wrazenia!). Stalo sie to mozliwe
dzieki MMX.
  - MPEG1 i 2 - tez "nieznaczna" roznica ;)
  - videotelefon na zwyklych laczach telefonicznych (ProShare). Dzieki MMX
stopien kompresji obrazu i dzwieku sie na tyle podniosl, ze wygladalo to
ZAJEBISCIE!
  - wiele innych.
  
Nowa kosc jest 10-20% wydajniejsza w typwych programach i do kilku razy
szybsza w programach multimedialnych. Acha... Adobe Photoshop wykonuje spora
czesc operacji na obrazkach prawie 10x szybciej w wersje programu dla MMX.

Ogolnie - bylem pod wrazeniem, chociaz naprawde malo rzeczy mnie cieszy.

Acha... Bylo kilku gosci z Intela tak obtrzaskanych, ze wymiekalem. Nie
widzialem jeszcze takich encyklopedii. Moze to i dobrze, bo takie
konfrontacje pozwalaja zejsc na ziemie (aczkowleik ze 3 razy mieli problem z
udzieleniem mi odpowiedzi i sie poddali ;)) ).

Chipset LX i TX - no comments.

AGP - tak, jest gotowe. niebawem bedzie.

100MHz chipset Pentium - nie ma i nie bedzie. Max. predkosc pentium to 66MHz.
Na moje pytanie o plyty z 75MHz odpowiedzili, ze chipsety Intela tego nie
umozliwiaja. Na moje pytanie, to w jaki sposob dziala moja plyta z HX ktory
jest taktowany zegarem 83MHz, jesli nie dziala - odpowiedzili z wielkim
zalem, ze rzeczywiscie, jest to mozliwe i nieudokumentowane, ale niezgodne ze
specyfikacja i zalecane jedynie w najlepszym wykonaniu podzespolow (chwalili
ASUSa jak cholera!).

Klamath - premiera w kwietniu.

PPro MMX - niebawem.

..i duzo duzo innych. co wam bede wszystko mowil ;) dostalem w prezencie
kilogram materialow, podyskutowalem sobie troszeczke, spotkalem paru
znajomych po fachu, mam ladna podkladke pod mysz i dlugopis od Intela,
zjadlem lunch w mariocie na ktory organizatorzy wydali wiecej niz moje
dziesiecioletnie laczne zarobki (polowy tych rzeczy nigdy nie widzialem na
oczy a smakowaly zajebiscie!). A potem wpadlem sobie do TCH, gdzie cholera
znowu bylem mile obsluzony... Czy tam nigdy panienki przy kasie nigdy nie
maja zlego dnia? :)

karpio

ps. w T2P4 ASUSa polecam ustawienie zworek od czestotliwosci nastepujaco:

    1-2 3
    1-2 3
    1 2-3

i mnoznika czestotliwosci x2 (jesli masz p166). :) inne kombinacje mozecie
sobie znalezc sami...



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 15:51:25 MET DST