Re: EM EM EKZ

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 19 Jan 1997 - 21:45:14 MET

> Ani troche! Powiedz co daje ci lepszy chipset?
> Czy procesor chodzi szybciej?

hm... miedzy innymi tak to mozna ujac, aczkolwiek niedokladnie. poniewaz
roznic jest naprawde sporo pozwole sobie przytoczyc chociaz pare:

                              FX VX HX
timingi pamieci (EDO) 7-2-2-2 6-2-2-2 5-2-2-2
PCI 2.0 2.1 2.1
max. czestotliwosc pracy 66 75 83
obslugiwane procesory 166 i MMX 200 i MMX 200 i MMX
SDRAM nie tak (7-1-1-1) nie
ECC/PARITY nie nie tak
wieloprocesorowosc nie nie SMP 2CPU
ilosc RAMu 64 128 512
obszar cacheowalny ramu 64 64 512

jesli chodzi o timingo PCI w przypadku VX i HX sa takze lepsze niz w
przypadku FX (niestety nigdzie nie znalazlem danych liczbowych, ale testy to
potwierdzaja).

zwroccie uwage co wynika z poz. pierwszej - timingi pamieci. na przeslanie
paczki danych pentiumik w przypadku FX potrzebuje 7+2+2+2 taktow (konieczne
sa EDO i brak ws) czyli 13 taktow. HX to samo potrafi zrobic w 5+2+2+2 czyli
w 11 taktow. nie wiem czy zauwazyliscie, ale samo to to juz 15%
przepustowosci na pamieci... jak podobnych roznic zbierzecie wiecej to wam
wyjdzie, czemu komputerek na HX potrafi niektore rzeczy robic 5-15% szybciej,
zwlaszcza sprawnie sobie radzac przy wiekszych obciazeniach.

HX na dobrej plycie daje mozliwosc ustawienia zewnetrznego zegara 83MHz,
chociaz intel twierdzi ze jego chipset nie obsluguje i nie bedzie obslugiwal
czestotliwosci wyzszych nizz 66MHz. daje to takiego kopa maszynie, ze zwykly
p166 wyprzedza w zwyklych operacjach nowego p166mmx, jak to Piotrek ladnie
wykazal doswiadczalnie ;)

transfer z dyskow, predkosc wrzucania danych do karty graficznej, obciazenie
procesora podczas obslugi kart sieciowych i wiele, wiele innych - to rzeczy
na ktore mamy wplyw wybierajac chipset i marke plyty glownej. 64mb to juz nie
jakas magiczna wartosc... 16mb to standard. coraz czesciej montuje sie 32mb,
a wielu uzytkownikow i tak zaczyna marudzic... co mi po takim chipsecie co
widzi tylko 64mb ram? :o

karpio