Re: karty i/o

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_intrepid.pm.waw.pl)
Data: Wed 08 Jan 1997 - 10:11:40 MET

StaCH_at_tpnet.waw.pl writes:

> Zajrzalem do schematu i rezeczywiscie nic wiecej
> nie pedzil na oko ... Ale to o niczym nie przesadza
> poniewaz pomiedzy sygnalami RS232 jest jeszcze clock.
> Jak wyzej pisze sprawdzalem dzialanie programem Modem
> Doctor gdzie jest "UART test" i "Modem test" osobno.
> Po zmianie kwarcu UART test przechodzil, Modem test nie.

Tak, oczywiscie. UART pracowal z szybkoscia 4*wieksza, niz w programie
- ale to 16550A, on moze pracowac do 1.5Mbps. Test UARTa oczywiscie
przechodzil. Problem w tym, ze odpowiednik UARTa znajdujacy sie w RC14***
nie potrafil pracowac z ta predkoscia, i po prostu nie odpowiadal na
komendy AT.

BTW: Masz schemat? Swietnie. Gdybys mogl napisac, ktora noge ktorej kosci
Rockwellowej mam polaczyc i z czym (czyli czy z masa czy z +5V), zeby
ja zresetowac... Ta noga powinna miec nazwe RESET albo CLEAR, CLR, RST.
Moze wystepowac w obydwu scalakach, jakbys mogl napisac mi do ktorego
scalaka ktora. Dzieki z gory.

Mozliwe, ze obie nogi tych scalakow beda ze soba polaczone.
Mozliwe, ze bedzie wystepowal przy nich jakis prosty uklad, np. z
rezystorem i kondensatorem. Przerysowanie tego prostego ukladziku
wraz z numerami nozek scakakow RC* takze mi wystarczy.

Aaa, i moze wiesz, czym wlasciwie sa te 2 scalaki - podobno jeden to CPU,
a drugi to jakies DSP? Ktory jest ktory? Oczywiscie RC14**, nie 28.
(Pewnie uwazne ogledziny plytki moglyby wyjasnic czesc tych pytan).

> Ano nie calkiem tak jest jak piszesz :-)))
> Wiodl slepy kulawego :-((((

Calkiem tak :) Naprawde.

> Po co mialyby byc dwa UART'y w uzyciu po jednej
> stronie serial linku? W modemie wewnetrznym jest tylko
> jeden UART wlasnie ten dajacy port COM dla I/O.
> Nie ma takiego pojecia UART komputera czy UART modemu.
> UART jest czescia styku pomiedzy szyna ISA z jednej
> strony a zlaczem RS232 z drugiej.
> A to, ze chipset Rockwell'a zawiera w sobie UART
> lub jego programowa emulacje to jest prawda tylko,
> ze w Active V.32bis dodano 16550AF blokujac ow
> wewnetrzny UART aby poprawic wspolprace z komputerem
> przy szybkich transferach.

Nie. Modem _zewnetrzny_ zawiera port szeregowy (UART), znajdujacy sie
w scalakach Rockwella. Ten port, ustawiany na szybkosc np. 38.4, 57.6 lub
115.2 kbps sluzy do komunikacji modemu (procesora Rockwella lub innego,
w zaleznosci od modemu) z komputerem. Po prostu - modem oraz PC sa dwoma
komputerami, polaczonymi kablem RS, i kazdy z nich musi miec UART'a na
swoim koncu kabla RS.

Modem posiada takze procesor DSP, zajmujacy sie wspolpraca z linia
telefoniczna. Ten DSP nie posiada juz zadnego UART'a do linii telefonicznej,
gdyz dane nie sa przysylane w postaci bitowo-(a)synchronicznej, a w specjalnej
postaci - zakodowane w zaleznosci od sposobu modulacji.

Tak wiec modem _zewnetrzny_ posiada UART'a do wspolpracy z PC.

Modem _wewnetrzny_ sklada sie z modemu zewnetrznego (w sensie funkcjonalnym)
oraz portu UART (np. 16550A w Active i wiekszosci innych modemow) podlaczonego
do szyny PC. Tak wiec uklad 16550A w Active nie jest czescia samego modemu,
a czescia komputera PC, czyli portem PC sluzacym do podlaczenia modemu.
Oczywiscie tak modem, jak i 16550A sa zamontowane na jednej plytce, ale to
nic nie zmienia. 16550A jest konieczny ze wzgledu na fakt, ze konieczne jest
polaczenie 2 komputerow (PC oraz mikrokontrolera np. Rockwell'a) za pomoca
lacza RS-232, bo takiego lacza spodziewaja sie programy.

To lacze RS-232 znajduje sie w modemie wewnetrznym - na plytce. Nie posiada
ono tylko ukladow zmieniajacych poziom napiec z TTL na +-12V, ale jest
to normalne lacze RS-232 o dlugosci kilku centymetrow :)

Modem wewnetrzny, podobnie jak zewnetrzny, posiada mikrokontroler (np.
firmy Rockwell), ktory z kolei posiada port szeregowy (wbudowany w
mikrokontroler) - UART. A wiec w modemie wewnetrznym sa po prostu 2 UARTy
- jeden nalezy do (prawdziwego) modemu, a drugi do komputera PC.

Schematycznie wyglada to nastepujaco:

    Komputer PC
    ****************
                   * Karta modemu wewnetrznego
        S | | | | | |
        L | UART | RS-232 | UART+CPU | | DSP | linia tel.
        O | |----------------| |---| |-----------
        T | 16550A | | Rockwell | | Rockwell |
          | | | | | |
                   *

W przypadku niektorych modemow (na dzierzawe) nie ma w nich UART'a,
gdyz so one przezroczyste i wykorzystuja modulacje np. FM (nie maja CPU ani
DSP). Ale te sprytniejsze (wiekszosc) rowniez ma UART'a - a wlasciwie
synchroniczny port szeregowy. Modemy 300bps takze nie mialy UART'a ani
CPU/DSP. Oczywiscie pisze o zewnetrznych, w wewnetrznych zawsze musi byc
UART/USART/inny port (a)synchroniczny lub jakikolwiek.

--
Krzysztof Halasa