Re: karty i/o

Autor: Pawel Komos (progel_at_szc.ternet.pl)
Data: Thu 09 Jan 1997 - 10:29:10 MET

Krzysztof Halasa <khc_at_intrepid.pm.waw.pl> napisał(a) w artykule
<m3vi987cqb.fsf_at_intrepid.pm.waw.pl>...
> StaCH_at_tpnet.waw.pl writes:
[--CIACH--]
> [...]
> Moze wystepowac w obydwu scalakach, jakbys mogl napisac mi do ktorego
> scalaka ktora. Dzieki z gory.
>
> Mozliwe, ze obie nogi tych scalakow beda ze soba polaczone.
> Mozliwe, ze bedzie wystepowal przy nich jakis prosty uklad, np. z
> rezystorem i kondensatorem. Przerysowanie tego prostego ukladziku
> wraz z numerami nozek scakakow RC* takze mi wystarczy.
>
> Aaa, i moze wiesz, czym wlasciwie sa te 2 scalaki - podobno jeden to CPU,
> a drugi to jakies DSP? Ktory jest ktory? Oczywiscie RC14**, nie 28.
> (Pewnie uwazne ogledziny plytki moglyby wyjasnic czesc tych pytan).

Ten wiekszy uklad to procesor. Nazywa sie C29, C39, C39R lub C40 (na
obudowie jest zazwyczaj wiecej zer). Jest to zmodyfikowany 6502 - bardzo
ciekawa konstrukcja.
Numer koncowki RESET zalezy od obudowy:
84 pin PLCC - 12
80 pin PQFP - 1
RESET aktywny w LOW.

[--CIACH--]
> Nie. Modem _zewnetrzny_ zawiera port szeregowy (UART), znajdujacy sie
> w scalakach Rockwella. Ten port, ustawiany na szybkosc np. 38.4, 57.6 lub
> 115.2 kbps sluzy do komunikacji modemu (procesora Rockwella lub innego,
> w zaleznosci od modemu) z komputerem. Po prostu - modem oraz PC sa dwoma
> komputerami, polaczonymi kablem RS, i kazdy z nich musi miec UART'a na
> swoim koncu kabla RS.

UART w tym procesorze emulowany jest programowo. Dzieki temu jest w stanie
rozpoznac aktualna predkosc transmisji na podstawie jednego bitu startu i a
ilosc bitow danych i parzystosc po pierwszym bajcie.

> Modem posiada takze procesor DSP, zajmujacy sie wspolpraca z linia
> telefoniczna. Ten DSP nie posiada juz zadnego UART'a do linii
telefonicznej,
> gdyz dane nie sa przysylane w postaci bitowo-(a)synchronicznej, a w
specjalnej
> postaci - zakodowane w zaleznosci od sposobu modulacji.
>
> Tak wiec modem _zewnetrzny_ posiada UART'a do wspolpracy z PC.
>
> Modem _wewnetrzny_ sklada sie z modemu zewnetrznego (w sensie
funkcjonalnym)
> oraz portu UART (np. 16550A w Active i wiekszosci innych modemow)
podlaczonego
> [...]
> to normalne lacze RS-232 o dlugosci kilku centymetrow :)
>
> Modem wewnetrzny, podobnie jak zewnetrzny, posiada mikrokontroler (np.
> firmy Rockwell), ktory z kolei posiada port szeregowy (wbudowany w
> mikrokontroler) - UART. A wiec w modemie wewnetrznym sa po prostu 2 UARTy
> - jeden nalezy do (prawdziwego) modemu, a drugi do komputera PC.
>
> Schematycznie wyglada to nastepujaco:
>
> Komputer PC
> ****************
> * Karta modemu wewnetrznego
> S | | | | | |
> L | UART | RS-232 | UART+CPU | | DSP | linia
tel.
|-----------
> [...]
>

> W przypadku niektorych modemow (na dzierzawe) nie ma w nich UART'a,
> gdyz so one przezroczyste i wykorzystuja modulacje np. FM (nie maja CPU
ani
> DSP). Ale te sprytniejsze (wiekszosc) rowniez ma UART'a - a wlasciwie
> synchroniczny port szeregowy. Modemy 300bps takze nie mialy UART'a ani
> CPU/DSP. Oczywiscie pisze o zewnetrznych, w wewnetrznych zawsze musi byc
> UART/USART/inny port (a)synchroniczny lub jakikolwiek.
> --
> Krzysztof Halasa
> Network Administrator of The Palace of Youth in Warsaw

Jest to prawda w przypadku lepszych chipsetow Rockwella - tych z osobnym
procesorem. Tansze zestawy maja tylko jeden uklad - procesor, pompa i ROM
sa w jednej obudowie,