Re: Zasilacze 127V w Polsce (bylo: Streamer)

Autor: Marek Proga (proga_at_dec1.hep.utexas.edu)
Data: Tue 16 Jul 1996 - 03:42:37 MET DST

In article <4scihj$kec_at_galaxy.uci.agh.edu.pl>,
laskaje_at_ctrvax.vanderbilt.edu (Jurek) wrote:

> No to niezupelnie ta lista, ale ostatecznie sporo ludzi sciaga sprzet
> na 110 albo 127V wiec chyba bedzie nam wybaczone. Zreszta Subject jest
> jasny, wiec wyciac latwo ;)

Pi/2) nadal
Sorki za >
> Regulacja kata (dwa a z kreseczkami!) przeplywu zmienia (w ogolnym
> przypadku) zarowno napiecie skuteczne, srednie jak i maksymalne, choc
> prawda jest, ze to ostatnie tylko w zakresie kata przeplywu <90 deg.
> Zaleznie od rodzaju zasilacza (transformatorowy, impulsowy) istotne sa
> rozne parametry napiecia, ale zawsze mozna dobrac kat przeplywu tak,
> zeby zasilacz pracowal poprawnie.
>
> Problem sprawia natomiast przebieg pradu. Wlaczenie napiecia skokowo
> powoduje wygenerowanie impulsu pradowego o duzej amplitudzie.
Dla mnie to wtedy cewka transformatora zaczyna dzialac jak cewka wysokiego
napiecia w samochodzie i izolacja zaczyna przebijac.
Czy mam troche racji ?
> Gwaltownie rosna zaklocenia a ponadto diody (zadziej kondensatory)
> zasilacza moga byc narazone na ciagla prace poza zakresem znamionowym.
> Mozna to ograniczyc stosujac dlawiki i filtry przeciwzakloceniowe.

No dobra ale co robic, co jest najlepsze ???
Ja osobiscie obstaje za trafkiem na wejsciu. Jak nie trzeba wiele mocy to
zwykly sieciowy taki jak od Veli, albo inny sieciowy ze zwijanym rdzeniem.
Pierwotne daje sie tak polaczyc ze pracuje jako auto transformator i po
problemie.
Jak wiecej mocy - to jestem za auto trafkiem na toroidzie. Tak ze dwa lata
temu bylo kilku facetow na "perskim" z tym towarem. Pozatym warto
dokladnie ogladnac plytke w srodku ustrojstwa, czasem jest to tylko
problem przelutowania zworki. Mam takie radyjko z zegarem sa zworki na
110-220V i 50-60Hz. Widzalem drukarki.

Marek