Listserv settings (pole To: i inne)[Bylo: Delivery...]

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Sat 25 May 1996 - 22:58:04 MET DST

On Sat, 25 May 1996 19:07:54 +0200 Piotr Sokolowski wrote:

>Przy okazji: kazda wyslana przeze mnie wiadomosc przychodzi do mnie
>z polem from: "To multiple recipients of list", czy cos w tym stylu.
>Czy inni tez widza ten bzdet zamiast nazwiska, czy tylko ja?

Kolejne pytanie, ktore wraca jak bumerang (nie tylko na tej liscie).

w dodatku bledne bo to nie jest pole From: To multiple etc
lecz pole To: Multiple recipients etc.

Otoz:
Mamy 4 pola (fields) w naglowku (header'ze) kazdego (praktycznie) maila:
'To:', 'From:', 'Reply-to:', 'Subject:'.
[Z rzadkim wyjatkiem dla Reply-to, potrafi je obsluzyc poprawnie najgorszy
nawet program pocztowy]
Wniosek: jedynie tych pol mozna spokojnie uzywac jesli nie chce sie
dokladac niczego do 'body' czyli tresci maila.

Jezlei mail przychodzi do mnie z mailinglisty zycze sobie aby:

1. Subject byl nie zmieniony
   Wydawaloby sie to oczywiste, jednak nawet i to nie jest:
   mamy przyklad mailinglisty DZIENNIKARZ, ktora do kazdego maila
   w ktorego Subject'cie nie wystepuje slowo DZIENNIKARZ - dostawia
   je na poczatku - poniewaz rzadko ktory program pocztowy wyswietla
   wiecej niz kilkanascie (czy dwadziescia pare) liter z pola Subject,
   [rozdzielczosc monitora etc] wiec rozwiazanie takie znakomicie
   zmniejsza mozliwosc zorientowania sie na jakiz to temat jest dany
   posting na liscie DZIENNIKARZ
2. Wiedziec kto jest autorem danego postingu - wniosek: pole From: nie
   powinno byc zmienione.
3. Miec mozliwosc latwego odpowiadania na liste lub do autora (jesli
   odpowiedz na ewidentnie zainteresuje wylacznie autora - zwyczaj
   rzadko niestety uznawany za godny nasladowania, czego dowodem jest
   masa postingow na PECET'cie) - wniosek: pole Reply-to: powinno
   zawierac adres listy, gdyz wiekszosc programow pocztowych po nacisnieciu
   REPLY, jesli pola From i Reply-to sie roznia, pozwala na wybor adresu.
4. Pozostaje pole 'To:' - i akurat tutaj sie przyczepiles Piotrze???
   Przeciez jesli listserv z man.lodz.pl nie zmienialby tego pola
   na swoja wizytowke "Multiple recipients of list <pecet_at_man.lodz.pl>"
   to w polu tym zawsze mialbys wyswietlone "psokol_at_asic.ict.pwr.wroc.pl".
   czy az tak Cie bawi czytanie setki razy dziennie Twojego e-mail-address'u?
   [Rozumiem, ze jak ktos ma e-mail-address od niedawna, to go to cieszy,
   ale jak z kazda nowa zabawka - po pewnym czasie sie znudzi :-) ]
   Tymczasem wiele programow pocztowych nie umozliwia ustawiania filtru
   na polu 'Reply-to', natomiast na 'To' - kazdy, ktory wogole ma filtry.
   Zas filtry to narzedzie bardzo uzyteczne, przekonasz sie o tym gdy bedziesz
   nalezal do kilkunastu/kilkudziesieci mailinglist i/lub prowadzil
   ozywiona korespondencje elektroniczna z kilkunastoma/kilkudziesiecioma
   osobami. Mozliwosc automatycznego sortowania maili do odpowiednich
   folderow (i/lub ewentualnego automatycznego kasowania), staje sie
   po prostu niezbedna - ja nie wyobrazam sobie wogole zarzadzania moja
   poczta bez tego typu narzedzia. Wniosek: decyzja wstawiania wizytowki
   listy do pola 'To:' jest jak najbardziej sensowna.

>Jak to zmienic?

moze to zmienic administrator (owner) listy, ktorego adresu mozesz sie
dowiedziec z pola 'Owner:' lub 'Errors-To:' zawartego w naglowku maila
(W przypadku PECET'a jest to: monika_at_man.lodz.pl), aczkolwiek mam nadzieje
ze Pani Monika tego nie zrobi, z wyzej wymienionych powodow.
PECET jest obslugiwany przez jeden z najlepiej skonfigurowanych
mailserverow w Polsce (i nie tylko w Polsce). Moglbym podac wiele
mailinglist ktorych ownerzy powinni wziac przyklad z Pani Moniki.

[zeby sie ktos nie przyczepil: nie zawsze owner i osoba do ktorej
nalezy zglaszac problemy, to jedna i ta sama persona]

I znow zeby ktos sie nie przyczepil z "a nieprawda - da sie!",
dodam ze istnieja programy pocztowe, ktore pozwalaja filtrom
nie tylko na umieszczanie maili w folderach czy ich kasowanie,
ale rowniez na uruchamianie skryptow w perl'u, rexx'ie czy
shell'u unix'a - w takim przypadku rzeczywiscie
da sie zmienic zawartosc kazdego pola naglowka
jak i tresc maila - byloby chyba jednak z gatunku
"strzelanie z armat do wrobli" uzycie takiego
narzedzia do usuwania nie szkodzacej nikomu
(no moze z pewnym wyjatkiem :-))))
a ulatwiajacej zycie wielu,
wizytowki PECET'a

pozdrawiam