Windows 95 - moja uwaga

Autor: Marcin Korzonek (KORZONEK_at_beta.ii.tuniv.szczecin.pl)
Data: Fri 19 Apr 1996 - 13:35:23 MET DST

Witam.
Z gory przepraszam wszystkich, ktorzy poczuja sie urazeni moim listem.
Nie chcialbym tutaj nikogo obrazic - nie chcialbym takze aby uznano
mnie za wojujacego fanatyka. Opisze tylko historie mojego znajomego.
Znajomy ten nabyl w Optimusie komputer Pentium 75, 8MB RAM, 850 HDD,
karta graficzna PCI Horizon, dzwiekowa Sound Galaxy, monitor MAG 15F.
(wszystkie oznaczenia cytuje z pamieci).
Otrzymal z nim Windows 95. Dodam, ze znajomy ten nie jest ekxpertem
informatyki, ale nie jest tez zupelnym laikiem (wie co to plik, ale
nie wie co to przerwanie.)
Po tygodniu uzytkowania, skasowal (swiadomie) wieksza czesc zawartosci
dysku, chcial bowiem zainstalowac ponownie Windows. Poniewaz nie udalo
mu sie usunac zawartosci calego dysku, przytargal komputer (bez
monitora) do mnie. Sformatowalem dysk, zainstalowalem na nim Windows.
Kolega wczesniej - informujac mnie o zakupie, dodal, ze sprzedano mu
karte grafiki zaledwie 16 kolorowa. (mocno to mnie zdumialo). Po ponownej
instalacji Windows, wyszlo na jaw, ze fachowcy z firmy Optimus
zainstalowali zwykly 16 kolorowy sterownik VGA, nie troszczac sie o (nie
umiejac?) zainstalowanie firmowych sterownikow Horizon. Kolega
ucieszony niezmiernie odniosl komputer do domu. Po polgodzinie
zadzwonil z informacja, ze komputer zawiesza mu sie po planszy
tytulowej Windows, a po resecie uruchamia sie w trybie awaryjnym, i
nie widac wtedy CD-ROM'u.
Tym razem ja udalem sie do niego. I co sie okazalo? W pliku
autoexec.bat w linii uruchamiajacej MSCDEX zostal dopisany na
poczatku mniej wiecej taki tekst: _rem - commented by Windows setup -_
(cytuje z pamieci). Oprocz tego, okazalo sie, ze _zyczliwe_ Windowsy
wykryly przy starcie monitor plug and play (ja posiadam zwyklego
SMILE bez green'u), ochoczo go zainstalowaly, dokladajac do kompletu
karte PCI VGA (zupelnie niepotrzebnie) czym spowodowaly calkowite
zawieszenie sterownikow Horizon'a (sterowniki oczywiscie do Windows
95). Po krotkiej walce udalo mi sie systemem : zwykla vga ->
usuniecie istniejacych sterownikow monitora i Horizon'u -> restart
-> monitor MAG -> sterowniki Horizon -> restart... doprowadzic do
sytuacji kiedy sprzet zaczal ladnie pracowac. Intryguja mnie jednak
dwie kwestie:
1. dlaczego Optimus nie zainstalowal sterownikow do karty
2. dlaczego Windows 95 wylaczylo CD-ROM?

I juz na sam koniec tego przydlugiego postingu: Windows 95 jest
reklamowany jako system prosty w obsludze, ale zapomniano tu, ze
nadopiekunczosc tez moze byc wada. Zastanawialem sie wczesniej na
zainstalowaniem nowych Windowsow (glownie ze wzgledu na nowy
interfejs, bo z moich doswiadczen wynika ze na kombinacji Win 3.11+
Win 32s chodzi znaczna ilosc programow shareware dla Win 95 lub NT
a na Microsoft Office 95 czy Corel Draw 6 niespecjalnie mi zalezy), ale
po tych doswiadczeniach doszedlem do wniosku, ze nie wpuszcze
tego _systemu operacyjnego_ na moj dysk twardy.

Pozdrawiam

                                    Marcin Korzonek
                                    mkorz_at_we.tuniv.szczecin.pl
                                    korzonek_at_beta.ii.tuniv.szczecin.pl