Re: Naiwne pytania - sterowniki HDD itp.

Autor: Karol Jez (kjjez_at_bull.mimuw.edu.pl)
Data: Tue 07 Nov 1995 - 16:24:59 MET

Pawel Golik (golik_at_cgmvax.cgm.cnrs-gif.fr) wrote:
: Hej specjalisci,
: Mam pare pytan, pewnie glupich ale nie jestem zadym sepcem, a juz od
: hardware'u zwlaszcza. Jezeli to juz bylo dyskutowane i jest gdzies jakis
: FAQ, to tylko prosze o URL.
: Problem jest taki:
: Zabralem sie za upgrade swojej maszyny, mam juz plyte glowna z DX266 i
: chcialbym teraz zaopatrzyc sie w dysk twardy, cos z 800MB. Poprzednio
: mialem 80MB, oczywiscie IDE. Wszystkie duze dyski sa teraz E-IDE albo Fast
: IDE (na SCSI nie chce sie przerzucac). Po pierwsze: czy Fast IDE i E-IDE
: to jedno i to samo, czy nie? Poza tym, moj sterownik jest oczywiscie typu
: IDE. Podobno nie bedzie dobrze rozpoznawal takiego dysku EIDE (czy Fast
: IDE). W jednym pisemku wyczytalem, ze IDe i E-IDE sa w obie strony
: kompatybilne, tylko trzeba miec specjalny sterownik programowy (no i
: oczywiscie trace na parametrach). Gdzie indziej znowu wyczytalem, ze
: podlaczenie dysku Fast IDE do sterownika IDE grozi posypaniem FATu. Moge
: oczywiscie kupic sterownik EIDE (lub Fast, jezeli to nie to samo) i
: wszystko bedzie OK, ale czy z kolei bedzie chodzic moj stary dysk IDE,
: ktory chce zostawic jako slave. Plyte mam VLB, sa takie sterowniki, nawet
: niedrogie.
: Tyle, ze wedlug innego pisma, EIDE (Fast?) dzialac bedzie tylko z
: odpowiednim BIOSem. Moj bios to zwykly AMI, nie najswiezszy, nie ma wiec
: napewno takich bajerow. Czy to teraz znaczy, ze sterownik EIDE w ogole nie
: bedzie chodzil, czy tez bedzie, ale wolniej, i czy w takiej sytuacji ma on
: jakakolwiek przewage nad zwyklym IDE ISA (czy pozbede sie ryzyka pokopania
: FATu, jezeli jest prawdziwe)? W skrocie, co mam kupic, zeby podlaczyc dysk
: EIDE lub Fast IDE do plyty glownej VLB, ktora ma zwykly AMI BIOS, tak zeby
: sie nie pokopalo i dzialalo bez wiekszych problemow (chetnie tez z WIN95)?
: Kupienie plyty glownej z nowym BIOSem nie wchodzi w gre (dopiero co
: pozbylem sie 386SX na rzecz 486DX266 VLB i to mi starczy). Warto, zeby
: przynajmniej chodzilo w Win3.11 na 32 bity.

Po pierwsze : kup sterownik E-IDE - stary dysk bedzie chodzil dobrze (ale nie
szybciej), natomiast nowy - ne pewno szybciej.
Po drugie : FAST-ATA i E-IDE to nie to samo. E-IDE to ogolny standart,
natomiast FAST-ATA to jego podzbior, czyli dokladniejsza specyfikacja.
Generanie dyski FAST-ATA sa podobno szybsze.
Po trzecie : z kazdym wiekszym dyskiem dostarczany jest programik EZ-DRIVE
ktory pomaga ominac BIOS. Ja go nie uzywam - ma jedna glupia wade - ale jak
mialem go zainstalowanego na poczatku i pozyczylem dysk kumplowi to
(podobno) poszedl na zwyklym kontrolerze i starym AMI.
Po czwarte : EZ-DRIVE nie powinien sie gryzc z WIN95. Dostajesz rowniez
specjalny driver do WIN 3.11 zeby byl 32-bitowy dostep (w kazdym razie tak
jest w SEAGATE).
W skrocie : kup kontroler E-IDE i dobry dysk FAST-ATA (polecam SEAGATE
Decathlon 850 - jest wg. mnie rewelacyjny).

Udanych zakupow
                                                KJ