Re: GUS & Win 95

Autor: DARIUSZ PILAREK (Dariusz.Pilarek_at_vscht.cz)
Data: Tue 07 Nov 1995 - 16:32:58 MET

> DARIUSZ PILAREK (Dariusz.Pilarek_at_vscht.cz) napisal:
> :Poki co AWE-32 da sie rozszerzyc do 28MB chyba jako jedyna
> :karta (ROMu ma tylko 1MB (Emu), ale bardzo dobry - sample brzmia lepiej niz 2MB
> :w Waveriderze (i gorzej niz 5.5MB patchy GUSa :)). A daje to baaaardzo duzo,
>
> ... chcesz powiedziec ze widziales u kogos AWE-32 z wiecej niz 2MB
> ram ? Ja nie. Za to widzialem mnostwo osob ktore sie strasznie
> zachwycaly do ilu to mega nie moga jej rozszerzyc, pomimo ze nigdy
> tego nie zrobia :-)

Tak, sam jakis czas mialem na karcie 8MB. Kilku znajomych rowniez; jest to
najnizsze rozsadne rozszerzenie pamieci tej karty (po dodaniu SIMMow odlacza
sie 512k na karcie, wiec 2MB daje zbyt maly zysk). Oczywiscie jesli ktos nie
ma zamiaru rozszerzac RAMu to argument pada i moze lepiej sie rozejrzec za
wiekszym (i dobrym!) ROMem albo patchami na dysku (wtedy RAM tez musi byc,
choc zwykle starcza znacznie mniejszy).

> :choc i tak daleko do profesjonalnej jakosci (tylko 16 bitowy D/A, tanie czesci
> :-> szumy). Porzadnie do kart sie przyklada chyba tylko Turtle Beach co sie
> :niestety odbija na cenie (o ile wiem wszystkie maja 18 bitowy D/A).
>
> Tylko 16-bitowy D/A ? Slyszysz roznice ? :-O

Ze DAC w AWE-32 jest tylko 16 bitowy to slychac nawet w dodanych do niego
plikach MIDI (choc trzeba sie dobrze wsluchac i wiedziec czego szukac).
Porzadnie to wylazi na wierzch dopiero po podlaczeniu do zewnetrznego DAC,
np. DAT magnetofonu (AWE-32 ma zlacze S/PDIF).
Wynika to z prostej matematyki: po zsumowaniu dwoch lub wiecej 16 bitowych
sampli wynik moze miec wiecej niz 16 bitow szerokosci. W 16 bitowym DAC te
dodatkowe bity beda stracone (inny problem, ktore bity wyciac z np 18
bitowej sumy - roznie to wplynie na dzwiek).

Pozdrawiam
Pilar

--
  Dariusz Pilarek