Naiwne pytania - sterowniki HDD itp.

Autor: Pawel Golik (golik_at_cgmvax.cgm.cnrs-gif.fr)
Data: Tue 07 Nov 1995 - 15:06:03 MET

Hej specjalisci,
   Mam pare pytan, pewnie glupich ale nie jestem zadym sepcem, a juz od
hardware'u zwlaszcza. Jezeli to juz bylo dyskutowane i jest gdzies jakis
FAQ, to tylko prosze o URL.
   Problem jest taki:
Zabralem sie za upgrade swojej maszyny, mam juz plyte glowna z DX266 i
chcialbym teraz zaopatrzyc sie w dysk twardy, cos z 800MB. Poprzednio
mialem 80MB, oczywiscie IDE. Wszystkie duze dyski sa teraz E-IDE albo Fast
IDE (na SCSI nie chce sie przerzucac). Po pierwsze: czy Fast IDE i E-IDE
to jedno i to samo, czy nie? Poza tym, moj sterownik jest oczywiscie typu
IDE. Podobno nie bedzie dobrze rozpoznawal takiego dysku EIDE (czy Fast
IDE). W jednym pisemku wyczytalem, ze IDe i E-IDE sa w obie strony
kompatybilne, tylko trzeba miec specjalny sterownik programowy (no i
oczywiscie trace na parametrach). Gdzie indziej znowu wyczytalem, ze
podlaczenie dysku Fast IDE do sterownika IDE grozi posypaniem FATu. Moge
oczywiscie kupic sterownik EIDE (lub Fast, jezeli to nie to samo) i
wszystko bedzie OK, ale czy z kolei bedzie chodzic moj stary dysk IDE,
ktory chce zostawic jako slave. Plyte mam VLB, sa takie sterowniki, nawet
niedrogie.
Tyle, ze wedlug innego pisma, EIDE (Fast?) dzialac bedzie tylko z
odpowiednim BIOSem. Moj bios to zwykly AMI, nie najswiezszy, nie ma wiec
napewno takich bajerow. Czy to teraz znaczy, ze sterownik EIDE w ogole nie
bedzie chodzil, czy tez bedzie, ale wolniej, i czy w takiej sytuacji ma on
jakakolwiek przewage nad zwyklym IDE ISA (czy pozbede sie ryzyka pokopania
FATu, jezeli jest prawdziwe)? W skrocie, co mam kupic, zeby podlaczyc dysk
EIDE lub Fast IDE do plyty glownej VLB, ktora ma zwykly AMI BIOS, tak zeby
sie nie pokopalo i dzialalo bez wiekszych problemow (chetnie tez z WIN95)?
Kupienie plyty glownej z nowym BIOSem nie wchodzi w gre (dopiero co
pozbylem sie 386SX na rzecz 486DX266 VLB i to mi starczy). Warto, zeby
przynajmniej chodzilo w Win3.11 na 32 bity.
                                 Dzieki i pozdrawiam
                                       Pawel
I PAWEL GOLIK I
I I in Poland: I
I Dpt. of Genetics I mail: pawel_at_ibbrain.ibb.waw.pl I
I Warsaw University, Warsaw, Poland I tel: +(48)22 658 44 99 ext. 3236 I
I and I in France: I
I Centre de Genetique Moleculaire CNRS I mail: golik_at_cgmvax.cgm.cnrs-gif.frI
I Gif-sur-Yvette, France I tel: +(33)1 69 82 31 87 I
I http://agrimonia.ibb.waw.pl/People/pawel.htm I