PCI vs. VLB /zwlaszcza na 486/, odpowiedz w sprawie DX4

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 22 Aug 1995 - 22:28:56 MET DST

> From: wojtekp_at_tch.waw.pl
> Subject: Re: Jak to jest z tym DX4

> Dla jasnosci kilka uwag:
[..]
wszystko prawda - przyjalem pewne uproszczenia, o niektorych rzeczach
nie wiedzialem (cyrix dx4)... sens pozostal jednak nie zmieniony.
dziekuje za uzupelnienie.

Ale teraz w sprawie PCI i VLB...

> A teraz dopisze co sie dzieje na PCI. Owszem procesor liczy szybciej, ale
> gorzej jest z karta graficzna. Przy 33MHz na PCI jest 33MHz, zas na 50MHz
> juz tylko 25MHz. Wydajnosc grafiki spada.

> Tseng na 50MHz ... widzialem to i nie zapomne.

Well... skoro zaczales nt. magistral to powiem, co ja o tym mysle:

Moim zdaniem w przypadku plyt 486 lepszym rozwiazaniem jest zakp
plyty VLB. Dlaczego?

1) VLB jest nadal tansze od PCI
2) VLB jest wydajniejsze od PCI (sprawdzalem na Herculesach - moj
przy 33 i takim samym prosesorze pracowal szybciej niz jego PCIowy
odpowiednik w innej plycie, procesor itd takie same)
3) Na rynku jest wiecej kart VLB niz PCI i przez jakis czas jeszcze
tak bedzie
4) W chwili gdy nie bedzie juz kart VLB mysle, ze 486 bedziemy
traktowac tak jak teraz 386sx zabawiajac sie 686 i 786...
5) PCI to kolejna ISA - ma ograniczona wydajnosc i juz przy Pentium
to widac (Pentium ma ponad 0.5gb na szynie, a PCI 132/264 mb max!)..
nie powiem co bedzie z nastepnymi procesorami - znowu kolejny
standard za 3 lata?
6) Mozna VLB podciagnac na troche wiecej niz 33 (chyba ze ktos ma
nedzne karty, ale mozemy to pominac), np. 40.. 50 - sa takie
procesory i jak sam pisales z PCI nie pracuja najlepiej.
7) 99.999% uzytkownikow nie skorzysta z nowych mozliwosci (tak samo
bylo z EISA)
8) Nie ma potrzeby podlaczania wiecej niz 2-3 szybkich urzadzen! No bo
co mielibysmy niby podlaczyc?

Przyklad 1:
===========
Plyta PCI: 4 sloty PCI, 3 sloty ISA, procesor etc - nieistotne.
-----
- Podlaczam wiec: szybka karte graf PCI, Tekrama PCI do HDD, zostaja
  mi 2 gniazdka PCI i 3 isa...
- do tego karta I/O (tekram nie obsluguje ani comow ani lpt) - zostaje
  2 PCI i 2 ISA...
- Zoltrix ProAudio (SB 2.0 - ale tansze i troszke lepsze - polecam) -
  zostaje 2PCI i 1 ISA...
- Modem Hyundai 2404M - zostaje 2 PCI i 0ISA...

STOP! :)

- Karta telegazety - zostaje 2PCI i... -1 ISA :)
- Karta do CD-ROM (tere-fere - nie mozna podlaczyc CD-ROM do cache-
  kontrolera!) - zostaje 2PCI i... -2ISA :)
- a np. karta skanera, tuner TV, jakie video-blastery, karty
  pomiarowe, druga karta i/o, kontroler streamera (nie wszystkie
  dzialaja podlaczone do kontrolera FDD)...

brakuje gniazdek ISA a nie ma odpowiednich kart PCI (bo nie ma
takiej potrzeby zeby np. modem korzystal z PCI!!!). no i po co to
cale trucie, ze do VLB nie mozna podlaczyc wiecej niz 3ch urzadzen?
widzimy, ze jest dokladnie odwrotnie... ale przejdzmy dalej

Przyklad 2:
===========
Podobny komputer tylko ze: 8 ISA w tym jedno 8bit i 3 z VLB:
-------
- Karta graf VLB, kontroler dyskow VLB: pozostaje: 6ISA (1 8-bit, 1 z
  VLB)
- Karta I/o (zostaje 5 ISA, w tym 1 z VLB)
- Zoltrix ProAudio - zostaja 4 ISA (1VLB)
- Modem - zostaje 3 ISA (1VLB)
- Kontroler telegazety - zostaje 2 ISA (w plyte PCI juz nie wejdzie
  bo sie gniazdka sie wlasnie skonczyly!)
- Kontroler CDROM - jeszcze jest jedno wolne ISA/VLB mimo to...

wiecej chyba mowic nie musze... w moim komputerze mam 5 kart ISA i
rozwiazanie PCI absolutnie jest niedopuszczalne, bo po prostu
zabraknie mi gniazdek ISA... PCI dziallo by poza tym wolniej (przy
u5/40 mialbym 40 czy 20 na PCI? a jesli nawet 33 to i tak jakby
mniej...), nawet przy tej samej czestotliwosci dziala nieco wolniej
niz VLB...

> Tak, ale na wlasne ryzyko !!!

w kazdyn razie niewielkie... a poza tym 2.5 x 40 to tez 100... ;)

pozdrawiam
karpio