Re: PCI vs. VLB /zwlaszcza na 486/, odpowiedz w sprawie DX4

Autor: Piotr Goczal (bilbo_at_polonez.man.lodz.pl)
Data: Wed 23 Aug 1995 - 07:22:13 MET DST

> Moim zdaniem w przypadku plyt 486 lepszym rozwiazaniem jest zakp
> plyty VLB. Dlaczego?

Moim zdaniem jestes w straszliwym bledzie. Proponowac komus zakup
przestarzalego VLB? Brr..
Chyba nigdy nie miales problemow z "walacymi" sie kartami na VLB
Ja dosc czesto zmienialem konfiguracje i to ciagle dostrajanie plyty a
konkretnie lokal bas'u doprowadzalo mnie do szalu.
Zawsze przy nowej karcie grafiki powstawalo pytanie ruszy na 50 czy nie
ruszy?
Kiedy zmienilem na PCI te wszystkie problemy ustaly.
Fakt jest faktem ze moze osiagi troszeczke zmalaly ale wszystko chodzie i
sie nie zre.
W tej chwili mam plyte 4xPCI i 5xISA i to mi wystarcza:
1) Amd DX4-100 (2x50)
2) Tekram PCI
3) Phantom 32 PCI
4) SB Pro (ISA 1)
5) CDROM Teac 4x (chodzi na kontrolerze SB)
6) Kontroler do Streamera (ISA 2)
7) I/O (ISA 3)
 Zostaja ewentualne 2 karty na dodatkowe rozszerzenia.
Poza tym pomysl co zrobisz z tymi "wspanialymi" kartami VLB kiedy
zechcesz miec Pentium (ja nigdy) lub K5 vel K86 (O tak :-))
> 1) VLB jest nadal tansze od PCI Fakt
Ale to w zwiazku z tym ze jest gorsze (chociazby brak Bus Matering'u
> 2) VLB jest wydajniejsze od PCI (sprawdzalem na Herculesach - moj
> przy 33 i takim samym prosesorze pracowal szybciej niz jego PCIowy
> odpowiednik w innej plycie, procesor itd takie same)
Sprobuj wszadzic dwie karty typu master i zaczniesz odczuwac brak "Bus
Mastering'u"
3) Na rynku jest wiecej kart VLB niz PCI i przez jakis czas jeszcze
> tak bedzie
Przejedz sie na Grzyboska do Warszawy to zmienisz zdanie.
> 4) W chwili gdy nie bedzie juz kart VLB mysle, ze 486 bedziemy
> traktowac tak jak teraz 386sx zabawiajac sie 686 i 786...
Wlasnie dlatego przy ewentualnej zmianie na cos lepszgo otworzysz szeroko
okno i wziut karty na VLB
> 5) PCI to kolejna ISA - ma ograniczona wydajnosc i juz przy Pentium
Bzdura.. Straszna bzdura Staly transfer niezaleznie od typu procesora to
zaleta PCI a nie wada
> to widac (Pentium ma ponad 0.5gb na szynie, a PCI 132/264 mb max!)..
> nie powiem co bedzie z nastepnymi procesorami - znowu kolejny
> standard za 3 lata?
A jakie to karty potrzebuja transferu 0.5Gb (no moze z wyjatkiem grafiki
choc i to mozna dyskutowac
> 6) Mozna VLB podciagnac na troche wiecej niz 33
(chyba ze ktos ma > nedzne karty, ale mozemy to pominac), np. 40.. 50 - sa takie
I masz tak ze dwa miesiace dobieranie kart ktore chodza na 50 a potem
jeszcze tylko mieciac strojenia plyty i juz ...... nie chodzi :-)
> procesory i jak sam pisales z PCI nie pracuja najlepiej.
Nigdy nie widziales procesorow ktore nie chodza najlepiej z VLB?
Poza tym jest to moim zdaniem kwestia plyty a nie porcesora
> 8) Nie ma potrzeby podlaczania wiecej niz 2-3 szybkich urzadzen! No bo
> co mielibysmy niby podlaczyc?
1) Grafika
2) Kontroler AT BUS / EXTENDED AT BUS
3) Kontroler SCSI
4) Karta sieciowa

> w kazdyn razie niewielkie... a poza tym 2.5 x 40 to tez 100... ;)
Udalo Ci sie jak?
Ja moge tylko 2x50 lub 3x33

> pozdrawiam
> karpio