Re: PCI vs. VLB /zwlaszcza na 486/, odpowiedz w sprawie DX4

Autor: wojtekp_at_tch.waw.pl
Data: Wed 23 Aug 1995 - 07:18:14 MET DST

> [..]
> wszystko prawda - przyjalem pewne uproszczenia, o niektorych rzeczach
> nie wiedzialem (cyrix dx4)... sens pozostal jednak nie zmieniony.
> dziekuje za uzupelnienie.
>
> Ale teraz w sprawie PCI i VLB...

> Well... skoro zaczales nt. magistral to powiem, co ja o tym mysle:
>
> Moim zdaniem w przypadku plyt 486 lepszym rozwiazaniem jest zakp
> plyty VLB. Dlaczego?

Pozwole sobie troche po polemizowac. Pracuje w firmie komputerowej i znam
ceny.

> 1) VLB jest nadal tansze od PCI

NIE !!!! U mnie cena S3 864 na VLB i na PCI jest taka sama !!! I co gorsza,
karty na VLB przestaly byc produkowane ! Taka jest decyzja Taiwanu (kilka
firm ze wymienie tylko DataExpert, Soyo, Atrend, Acorp). Porzadna firma ASUS
nigdy (tzn. od czasu jak z nia targujemy) nie produkowala kart VLB.

> 2) VLB jest wydajniejsze od PCI (sprawdzalem na Herculesach - moj
> przy 33 i takim samym prosesorze pracowal szybciej niz jego PCIowy
> odpowiednik w innej plycie, procesor itd takie same)

A to jest akurat mozliwe.

> 3) Na rynku jest wiecej kart VLB niz PCI i przez jakis czas jeszcze
> tak bedzie

No, nie wiem. Spojrz na punkt 1 i pamietaj ze to Taiwan decyduje co jest
produkowane.

> 4) W chwili gdy nie bedzie juz kart VLB mysle, ze 486 bedziemy
> traktowac tak jak teraz 386sx zabawiajac sie 686 i 786...

:((

> 5) PCI to kolejna ISA - ma ograniczona wydajnosc i juz przy Pentium
> to widac (Pentium ma ponad 0.5gb na szynie, a PCI 132/264 mb max!)..
> nie powiem co bedzie z nastepnymi procesorami - znowu kolejny
> standard za 3 lata?

Nie chce bronic za wszelka cene tego kolejnego "standardu", ale ma on swoje
zalety. Naprawde mozna korzystac z kilku roznych kart (a tak przy okazji max
slotow VLB to bylo 3, zas PCI jest 5 - i wynika to z tego ze VLB zajmuje sie
biedny procesor a PCI chipset), a z VLB to roznie ... I nie chodzi o to ze
akurat Tobie udaje sie to zlozyc do kupy i nawet dziala.

> 6) Mozna VLB podciagnac na troche wiecej niz 33 (chyba ze ktos ma
> nedzne karty, ale mozemy to pominac), np. 40.. 50 - sa takie
> procesory i jak sam pisales z PCI nie pracuja najlepiej.

Wlasciwa definicja PCI to 64bity i 66MHz. Do tego dazy Intel i dopiero wtedy
mozemy rzeczywiscie myslec o docelowym rozwiazaniu. Pamietaj ze VLB to jest
koniec, ze tego juz nie bardzo mozna poprawic, a PCI ma jeszcze szanse na
rozwoj (o ile firma Intel nie stwierdzu niekompatybilnosci w dol ...)

> 7) 99.999% uzytkownikow nie skorzysta z nowych mozliwosci (tak samo
> bylo z EISA)

EISA to inny temat. W dalszym ciagu jak ma stac dobry serwer to tylko taka
szyna. PCI to szyna dla kart graficznych.

> 8) Nie ma potrzeby podlaczania wiecej niz 2-3 szybkich urzadzen! No bo
> co mielibysmy niby podlaczyc?
>

> Przyklad 1:
> ===========

Hmmm, to jest przyklad Twojego komputera ...

> Plyta PCI: 4 sloty PCI, 3 sloty ISA, procesor etc - nieistotne.

to samo ale 4pci i 4isa (jedno wspolne, cos wymyslimy)

> -----
> - Podlaczam wiec: szybka karte graf PCI, Tekrama PCI do HDD, zostaja
> mi 2 gniazdka PCI i 3 isa...

Karta graf - PCI,
zintegrowany kontroler - PCI

> - do tego karta I/O (tekram nie obsluguje ani comow ani lpt) - zostaje
> 2 PCI i 2 ISA...

zintegrowany kontroler I/O - same bajery 16550A, EPP, ECP ...

> - Zoltrix ProAudio (SB 2.0 - ale tansze i troszke lepsze - polecam) -
> zostaje 2PCI i 1 ISA...

zewnetrzny

> - Modem Hyundai 2404M - zostaje 2 PCI i 0ISA...

??? ale dobrze wewnetrzny. Huraaaaaaa, wykorzystalismy pierwsza isa !!

> STOP! :)
>
> - Karta telegazety - zostaje 2PCI i... -1 ISA :)

druga isa

> - Karta do CD-ROM (tere-fere - nie mozna podlaczyc CD-ROM do cache-
> kontrolera!) - zostaje 2PCI i... -2ISA :)

dwa rozwiazania SCSI (na karcie NCR) lub ATAPI i do plyty ...

> - a np. karta skanera, tuner TV, jakie video-blastery, karty
> pomiarowe, druga karta i/o, kontroler streamera (nie wszystkie
> dzialaja podlaczone do kontrolera FDD)...

skaner - scsi na pci (ncr) (trzeci slot pci)
i mamy jeszcze jeden slot isa wolny.

> brakuje gniazdek ISA a nie ma odpowiednich kart PCI (bo nie ma
> takiej potrzeby zeby np. modem korzystal z PCI!!!). no i po co to
> cale trucie, ze do VLB nie mozna podlaczyc wiecej niz 3ch urzadzen?
> widzimy, ze jest dokladnie odwrotnie... ale przejdzmy dalej

Rozumiem ze jest to dosc krancowy przyklad. A teraz pytanie: tak naprawde
chcesz to wszystko wlozyc??? modemy to rozumiem BBS, ale reszta ???

> [...]
> - Zoltrix ProAudio - zostaja 4 ISA (1VLB)
> - Modem - zostaje 3 ISA (1VLB)
> - Kontroler telegazety - zostaje 2 ISA (w plyte PCI juz nie wejdzie
> bo sie gniazdka sie wlasnie skonczyly!)
> - Kontroler CDROM - jeszcze jest jedno wolne ISA/VLB mimo to...
>
> wiecej chyba mowic nie musze... w moim komputerze mam 5 kart ISA i
> rozwiazanie PCI absolutnie jest niedopuszczalne, bo po prostu
> zabraknie mi gniazdek ISA... PCI dziallo by poza tym wolniej (przy
> u5/40 mialbym 40 czy 20 na PCI? a jesli nawet 33 to i tak jakby
> mniej...), nawet przy tej samej czestotliwosci dziala nieco wolniej

Tak. Ale pamietaj ze nie wszyscy maja takie szatanskie konfiguracje. Ja na
przyklad mam plyte 4pci/4isa (1 wspolne) i karty:

S3pci (868)
zintegrowany kontroler na plycie
NCR
SB16
modem (Twoj ukochany Zoltrix, ale zmienie go tylko dlatego ze potrzebuje
szybszego)
karta sieciowa 3COM.

I calosc jeszcze dziala !!!

> w kazdyn razie niewielkie... a poza tym 2.5 x 40 to tez 100... ;)

Ja tego nie slyszalem ...

> pozdrawiam
> karpio

                                                            Pozdrawiam,
                                                               Wojtek

Computers are not intelligent. Wojtek Piecek
They only think they are. UNIX Administrator
e-mail: <wojtekp_at_tch.waw.pl> or <wojtekp_at_batory.waw.pl>