Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Tue 02 Mar 2004 - 04:30:50 MET

Użytkownik "esseirion [m.ziemann]" <essi_at_go2.pl> napisał w wiadomości news:c2053v$bqp$1_at_nemesis.news.tpi.pl...

> Gdybym miała więcej czasu i jakiś przelicznik, to bym sobie mogła
> poprzeliczać jednostki, którymi łatwoej moja wyobraźnia operuje,
> czyli Bq, albo nCi. Jeśli chodzi o tą wodę, która wypływa z sztolni
> Śnieżnik to czy mogę prosić o przeliczenie/podanie metody na
> zrobienie z tego nCi ? [...] w polsce max radioaktiv źródło to Maria
> Skłodowska-Curie 55nCi/l .

Niezbyt pewnie stąpam po cienkim lodzie jakim są dla mnie tego rodzaju przeliczenia. Moja wyobraźnia najlepiej pracuje w obrębie jednostki mikroSv :-( Problem sprowadzałby się do określenia jaką aktywność [Bq, Ci] ma woda "obdarzająca" nas dawką gamma rzędu 2 mikroSv/h. Nie wiem jednak czy można przeliczać jedno na drugie, bo w pierwszym przypadku mamy do czynienia z aktywnością źródła promieniowania, a w drugim z tzw. równoważnikiem dawki określającym oddziaływanie promieniowania na otoczenie. Odnośnie sztolni Śnieżnik (o ile dobrze przypominam sobie artykuł przesłany mi kiedyś przez Irka Balickiego), to woda która z niej wypływa jest bodaj porównywalna aktywnością ze źródłem Maria. Podobno nawet planowano utworzyć tam uzdrowisko. Może Irek (jeżeli nas przeczyta) przypomni nieco szczegółów na temat sztolni Śnieżnik. Bardzo zachęcam wszystkich odwiedzających Kletno do odwiedzenia tego interesującego miejsca. Wiosna coraz bliżej... :-)

                                                               Andrzej.