Autor: Leszek (laptasz_at_o2.pl)
Data: Fri 09 May 2003 - 21:45:20 MET DST

> B. dużo lokalizacji jesenickich pegmatytów jest prawnie
> chronionych jako rezerwaty geologiczne np Strelecky Dul,
> Marśikov, Jeleni Strań.
> Lub miejsca mocno "rozdeptane" jak okolice np. Sobotina.

Wydaje mi się, że granaty nad łomem na Vycpalku też są prawnie chronione a sami Czesi też tam grzebią. O miejscach w/w wiem i nawet kiedyś się tam zapuściłem ale całkowite pudło, nawet nie trafiłem na żadne z opisanych miejsc. Myślałem się dowiedzieć coś z giełd mierałów w Jesenikach ale od chyba 2 lat już nie organizują ich w tam. Może coś wiesz o jakiejś giełdzie w tym rejonie.
Szedłem kiedyś na Pradziada o strony północnej ale nie szlakiem i trafiłem w dużych skałkach pięknie odsłonięte pegmatyty. mają po naście metrów dł. ale są ubogie - ledwie skupienia turmalinu.
Jechałem kiedyś z Jesenika do Rejvizu i na jednm z zakrętów jest niezła dziura zrobiona w żyle kwarcu. W rumoszu znalazłem chyba lepsze kryształki niz te co opisujesz. A jak już przy kwarcu, jest prawdopodobnie żyła kwarcu pomiędzy wsią Jarnołtów a granicą (nad drogą do Sławniowic). Byłeś kiedyś w tym rejonie?

Leszek