Autor: Marek J. Battek (battek_at_pwr.wroc.pl)
Data: Fri 04 Apr 2003 - 21:19:28 MET DST

Wykorzystując wolny dzień i nienajgorszą wbrew prognozom pogodę zwiedziłem:
a) kopalnię uranu w St. Julianowie k. Wałbrzycha; byłem tam za zgodą właściciela,
zatem piesek z mordą jak szaflik został tymczasowo zamknięty, a drugi był
przyjacielski. Ze śladów pozostały budynki mocno zdewastowane i hałda.
Jest też dziwny wlot do szybu (?), wyglądający jak zawalona piwnica.
Szczerze mówiąc wygląda to wszystko na dość stare i raczej na szyb wentylacyjny
kopalni węgla, ale podobno rzeczywiście kopano tam uran. W miejscowej gazetce
podobno jest wywiad z przymusowym górnikim z tamtych lat (mam obiecany egzemplarz) - dostał 5 lat za bycie Świadkiem Jehowy (co było w tamtych
latach surowo karane). Miejscowy stróż, z którym nawiązałem przyjacielskie
kontakty twierdzi, że szyb wydobywczy był o kilkaset metrów dalej, ale on
sam nie wie dokładnie gdzie, twierdzi także że w okolicy (w Modliszowie, Dziećmorowicach, na Poniatowie i w Rusinowej, tj. w sąsiednich miejscowościach)
też były szyby tej kopalni. Podobno miejsca te znaja miejscowi chłopcy, w co
jstem skłonny uwierzyć.
b) kopalnie uranu w Okrzeszynie; jedna blisko nieczynnego z powodu Saddama turystycznego przejścia granicznego, druga o 2 km dalej, po przeciwnej stronie wsi; zabudowania w obu wypadkach jak z jednego projektu i jednego wykonawcy, sądząc po cegle budowane w czasach socjalizmu (cegły krzywe i z napisem
z gatunku w18-3/5 itd., co odbiega od niemieckich napisów typu Ziegelei Saarau),
Spore hałdy z łupkiem z pokładów karbońskich i resztkami węgla. Przy pierwszej z nich zasypany szyb. Przy drugiej nie znalazłem szybu (na sztolnie nie ma tam warunków), jedynie niewielkie zagłębienie w gruncie, co jest dziwne przy hałdzie conajmniej 50000 m sześciennych. Na pewno w tym terenie były niewielkie kopalnie
węgla, ale znacznie dawniej.
c) szukałem też tzw. sztolni podkowca (to gatunek nietoperza) w sąsiednim Uniemyślu, niestey bez rezulatów.

Gwoli porządku donoszę też, że byłem ostatnio w Zalesi, ale śniegu było
jeszcze bardzo dużo.

                        Pozdrawiam wszystkich miłośników uranu

                                mjb

--