Autor: quartz (quartzz_at_tlen.pl)
Data: Wed 11 Feb 2004 - 22:26:26 MET

Na poczatku chcialbym wszystkich powitac, poniewaz jestem na tej liscie nowy.

A teraz przejde do rzeczy. Na pewnej stronie internetowej znalazlem dosc ciekawie zapowiadajace sie doswiadczenie i proste w wykonaniu. Calosc opierala sie na tym, ze po polaniu paru kropli H2SO4 na nadmanganian potasu wydziela sie ozon. Podobno powstaje nietrwaly kwas nadmanganowy, ktory rozklada sie wydzielajac ozon.

Z chemii jestem poczatkujacy, wiec moze czegos nie rozumiem, ale bardzo mnie to intryguje. Czy kwas nadmanganowy w ogole istnieje? Wiem, ze KMnO4 jest jego sola, ale calosc wydaje mi sie dziwna, bo slyszalem tylko o kwasach niemetali i polmetali. Czy istnieja tez inne kwasy metali? Jak sie je otrzymuje?

Ciekawie mnie tez, czy w wyniku reakcji kwasu siarkowego z nadmanganianem potasu rzeczywiscie wydziela sie ozon. Jaki jest zapis tej reakcji?

Z gory dziekuje za odpowiedz.
Pozdrawiam,
Karol