Autor: Tomasz Żyguła (thomrt_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 12 Feb 2004 - 04:42:51 MET

>Czy kwas nadmanganowy w ogole istnieje?

HMnO4 istnieje i w brew pozorom jest to bardzo mocny kwas podobnie jak HClO4.

                 reakcja: HMnO4 + H2O  => H3O+  +  MnO4-
                 jest praktycznie całkowicie przesunięta w prawą stronę

Jednak jest nietrwały i stężony powyżej 20 % ( Te 20% to wyczytałem ze starych podręczników - nie wiem czy to prawda) rozpada się na MnO2 i O2 . Ma podobnie jak jego sole purpurowo - fioletową barwę i jest bardzo silnym utleniaczem.

>Wiem, ze KMnO4 jest
>jego sola, ale calosc wydaje mi sie dziwna, bo slyszalem tylko o kwasach
>niemetali i polmetali.

Gdy komuś każe się napisać wzór wodorotlenku glinu to ta osoba pisze

         Al(OH)3 => widać tu wyraźnie że jest to wodorotlenek

Ale gdy powyższy wzór zapisać tak: H3AlO3

Pierwszą myślą na widok takiego wzoru jest --- to jest kwas ---

           ale jaki kwas --- kwas glinowy !!!!!! I dopiero druga myśl oświeca nas --- to znajomy wodorotlenek glinu

Nie jest to takie niedorzeczne bo wodorotlenek rozpuszcza się w np. w NaOH i tworzy gliniany
A jak stwierdził Łukasz Biernacki

>jest to spowodowane porównywalną trwałością wiązania (MeO-H(+)) i
>(Me-OH(-)).

Gdy ktoś uczył się chemii w podstawówce lub gimnazjum to mógł zauważyć że wykłada się tam starannie wybraną grupę kwasów , zasad , soli tworzonych przez nie i nic ponadto.

A robi się tak z prostej przyczyny --- by uczeń nie zadawał nauczycielowi niewygodnych pytań w stylu:

          Dlaczego mangan tworzy kwas skoro uczymy się że metale tworzą
          zasady a niemetale kwasy???

Ostatnia uwaga:
     Dawno temu kwas to była substancja barwiąca lakmus na czerwono a
     zasada na niebiesko.
     Jednak z biegiem czasu pojawiały się nowe teorie kwasów-zasad a wraz
     znimi coraz więcej substancji traktowano jako kwasy lub zasady. I
     obecnie większość substancji można potraktować jako kwas lub zasadę
     Nawet takie które przeciętnemu zjadaczowi chleba nie kojarzą się z
     kwasem lub zasadą

Nie tak dawno na liście pisałem o reakcji
      CuSO4 + 4NH3 => [Cu(NH3)4]SO4

Jest to reakcja kompleksowania ale można popatrzeć na nią jak na reakcje kwasu z zasadą
     Kwas Lewisa CuSO4 (dokładnie jon Cu2+) ulega neutralizacji zasadą
     Lewisa NH3 i tworza sól [Cu(NH3)4]SO4

A wymiana ligandu H2O na NH3 to nic innego jak wypieranie słabej zasady Lewisa --- H2O przez mocną zasadę NH3

Tomasz Żyguła
thomrt_at_poczta.onet.pl