Autor: Lukasz Kuzma (kuzma_at_mml.ch.pwr.wroc.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 07:58:46 MET

>Aż mnie zakłuło pod sercem, gdy uświadomiłeś mi, że zmiany energii
>elektronów można przełożyć na zmiany ich masy. Skoro energia jest
>równoważna masie, to zamiast rozpatrywania zmian emergii, powinno się
>dać rozpatrywać zmiany masy elektronu podczas skoków kwantowych. To
>pachnie Nagrodą Nobla... albo niewiedzą... Tyle, że dotychczas nie
>zetknąłem się z "masowym" podejściem do np. widma atomu wodoru.
w zasadzie sie z toba zgadzam,
tylko ze:
E=mc2
E=hv (v- to jest czestosc)
a wiec m=hv/c2
i mamy mase fotonu.
Przeskoki energetyczne polegaja na pochlanianiu badz emisji fotonu... a wiec ubytek masy jest rowny masie fotonow wydzielonych w reakcji :-)

alez jestem genialny... sam sobie nobla postawie.. :-)

i coby bylo smieszniej zgadzam sie nz wojtkiem, tylko chcac wytlumaczyc iz ubytek masy w reakcjach nie wystepuje sam sie zakopalem... niech mi ktos pomoze i wykaze ze to co napisalem wyzej jest zgodne z prawda, tylko ze gdzies przyjalem zle zalozenie i nie bardzo mozemy dyskutowac o ubytku masy w reakcjach chemicznych. Czy to jest problem rzedu wielkosci, gdyz zmienia sie masa w tak malym stopniu? kluje mnie to... ja bym wciaz obstawal przy roznych formach energii ale bez zabawy masa. Prawo zachowania masy jest jak najbardziej sluszne, przeciez jest to podstawowe prawo jakim juz w podstawowce nas racza, tylko ze nigdy nie wspominaja do jakiego miejsca poprzecinku jest prawdziwe.

a tak przy okazji. Jeszcze w liceum probowalem policzyc ile masy ucieklo w czasie wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie. Energia 20 kton TNT. Gdzies wyczytalem ile ten 1 kg TNT wydziela energii, poprzerabialem wiec jednostki
policzylem i... wyszla mi bzdura. Kilka razy sprawdzalem obliczenia wiec w koncu dalem sobie spokoj, a teraz problem mi sie przypomnial. Czy kto wie ile ta 1 ktona TNT pochlania masy? bo to chyba w tym lezal problem.

Lukasz Kuzma
Wydzial Humanistyczno-Spoleczny
Akademia Techniczno-Humanistyczna
w Bielsku-Bialej