Autor: Wojciech Szczepankiewicz (wojtex_at_polsl.gliwice.pl)
Data: Thu 05 Feb 2004 - 22:23:35 MET

Lukasz Kuzma wrote:

> tak, tylko zakladasz ze masa zamienia sie w energie i odwrotnie, a tutaj
> jedna forma energii, nazwijmy to energia potencjalna elektronow, zamienia
> sie w energie drgan calych molekul. czyli energia elektronowa->energia
> kinetyczna. Nie potrzebujemy miec ubytku masy.
>
> ale szukalem sobie w mysli gdzie moglaby masa uciec i jedyne co mi
> przyszlo do glowy to ze przed reakcja, elektrony w wyzszym stanie
> energetyczncym sa nieco szybsze i i ubytek masy bylby zwiazany z terioa
> wzglednosci einsteina. Zmiana masy spowodowana zmiana szybkosci elektronu.
>

> Lukasz Kuzma

Aż mnie zakłuło pod sercem, gdy uświadomiłeś mi, że zmiany energii elektronów można przełożyć na zmiany ich masy. Skoro energia jest równoważna masie, to zamiast rozpatrywania zmian emergii, powinno się dać rozpatrywać zmiany masy elektronu podczas skoków kwantowych. To pachnie Nagrodą Nobla... albo niewiedzą... Tyle, że dotychczas nie zetknąłem się z "masowym" podejściem do np. widma atomu wodoru. Wojtek