Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 09:00:37 MET

At 07:58 2004-02-06 +0100, Lukasz Kuzma wrote:
>i coby bylo smieszniej zgadzam sie nz wojtkiem, tylko chcac wytlumaczyc iz
>ubytek masy w reakcjach nie wystepuje sam sie zakopalem... niech mi ktos
>pomoze i wykaze ze to co napisalem wyzej jest zgodne z prawda, tylko ze
>gdzies przyjalem zle zalozenie i nie bardzo mozemy dyskutowac o ubytku
>masy w reakcjach chemicznych. Czy to jest problem rzedu wielkosci, gdyz
>zmienia sie masa w tak malym stopniu? kluje mnie to... ja bym wciaz
>obstawal przy roznych formach energii ale bez zabawy masa. Prawo
>zachowania masy jest jak najbardziej sluszne, przeciez jest to podstawowe
> [...]

Oczywiste jest, że w szkole uczą nas przybliżonego obrazu świata! Podobnie uczą, że masa jest stała, a przecież to nieprawda, bo wzrasta ona wraz z prędkością. I nie jest ważne, czy pędzi elektron, czy rowerzysta! :-) Przy energiach, prędkościach itd., z jakimi mamy na codzień do czynienia, uwzględnianie efektów relatywistycznych jest bezsensowne, dlatego o nich zapominamy. Ale to nie znaczy, że one nie występują.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/