Autor: Krzysztof Kleszcz (klechu13_at_poczta.okay.pl)
Data: Fri 06 Feb 2004 - 08:08:05 MET

LK> a tak przy okazji. Jeszcze w liceum probowalem policzyc ile masy ucieklo w
LK> czasie wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie. Energia 20 kton TNT. Gdzies
LK> wyczytalem ile ten 1 kg TNT wydziela energii, poprzerabialem wiec
LK> jednostki
LK> policzylem i... wyszla mi bzdura. Kilka razy sprawdzalem obliczenia wiec w
LK> koncu dalem sobie spokoj, a teraz problem mi sie przypomnial. Czy kto wie
LK> ile ta 1 ktona TNT pochlania masy? bo to chyba w tym lezal problem.

LK> Lukasz Kuzma

"Wybuch bomby atomowej jest najpotężniejszym wybuchem, jaki może obecnie spowodować człowiek. Jego siłę szacuje się w jednostkach reprezentujšcych siłę wybuchu ton klasycznych materiałów wybuchowych, a dokładniej trotylu (TNT, trinitrotoluen). Po wprowadzeniu takich oznaczeń pojawiły się jednak problemy. Otóż np. tony amerykańskie różniš się od ton angielskich, a także siła wybuchu trotylu zależy od warunków zewnętrznych i waha się od 980 do 1100 kcal/g. Ostatecznie zdefiniowano jednostkę przyjmujšc, że:

1 kt = 1012 kcal = 4,19.1012 J = 2,62.1031 eV = 1,16.106 kWh

Odpowiada to całkowitemu zamianie na energię masy równej ok. 57 g materii."

cytat ze strony http://kwark.if.pw.edu.pl/mtj/students/2001-2002/Adamowski/

pozdr
Krzychu