Autor: Michal Sobkowski (msob_at_ibch.poznan.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 13:18:11 MET

At 11:39 2004-02-04 +0100, Tomasz Plucinski wrote:

>A tu jest to samo, ale w sposob jeszcze bardziej razacy. Bo jednak tamta
>firma robi to nielegalnie i musi jakos proceder kamuflowac. A w przypadku
>CaCl2 sypie sie go rownomiernie po drogach (w zgodzie z prawem: jest
>atest!) i wraz z roztopami scieka do rzek. Przeciez cudow nie ma!
>Kolejny aspekt budzacy sprzecie, to owe ekspertyzy majace byc podbudowa
>dla procederu. No, ale Naukowcy nie pierwszy raz pokazuja, że dla
>pieniedzy sa w stanie wziac udzial w kazdym lajdactwie! (wiem, ze nie
>wszyscy, ale...).

Nie jestem do końca przekonany, czy rzeczywiście pomysł stosowania CaCl2 zamiast NaCl jest przekrętem. Przecież ta sól od dawna jest już stosowana w Polsce przy silnych mrozach. Wątpliwości tu raczej budzi nowatorstwo wynalazku i jego sens ekonomiczny (bo jeśli sześciowodzian trzeba najpierw częściowo odwodnić, to koszty rosną zapewne ogromnie). Poza tym w USA (tak wynika z bardzo pobieżnego zerknięcia na Google, ośmielę się przypuszczać, że w innych krajach będzie podobnie) chlorek wapnia jest oferowany przez wiele firm jako skuteczniejszy zamiennik NaCl. Jeśli więc łajdactwo - to pewnie o zasięgu globalnym. A może po prostu to ma jednak podstawy racjonalne?

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/