Autor: Roman J. Farański (fryderyk_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 04 Feb 2004 - 09:29:04 MET

. Zaczęło się od b.
> ciekawego grantu na temat unieszkodliwiania BST. Te wszystkie badania
tylko
> pozornie wygladają na nikomu niepotrzebne. W Bałtyku, po II wojnie
> światowej, zatopiono ok. 15 000 ton tego świństwa.

Przepraszam Cie przyjacielu, za moje wczorajsze "pol zartem, pol serio" uwagi. Mialem taki dzien ..., zdarza sie. Jezeli chodzi o iperyt, moje informacje - zastrzegam sq fragmentaryczne ....,

Jeszcze chyba w latach 80-tych produkowano w Polsce iperyt oleisty. Miedzy innymi ten nasz wyrob (Teraz Polska) w tamtym okresie byl sprzedawany do Iraku.
Testy na iperycie oleistym prowadzono na poligonach w Zarach i Zaganiu. Jest tam, do dzisiaj zresztq co nieco skazonych terenow ...., Sprawq sanitacji tych skazen zajmowal sie po troche moj przyjaciel Adam Jany (dzis juz na emeryturze, wtedy w latach 80-tych plk.A.Jany byl z-cq komendanta WOSWInz we Wroclawiu, dokqd przeszedl po likwidacji Wyzszej Oficerskiej Szkoly Wojsk Chemicznych w Krakowie).

W koncu lat 80-tych padlo pytanie, jakimi technikami usynqc stezenia iperytu oleistego ze skazen na poligonach w Zarach. Rozwazano chemie, glownie procesy utleniania. Ja sugerowalem mikrobiologie technicznq, kultury bakteryjne z grupy "bakterii purpurowych", majqce wlasciwosc bioakumulacji atomow siarki. Ale wojsko nie mialo kasy na przeprowadzenie probnych testow, i jakos rozeszlo sie to wszystko po kosciach ....,

Co z tym dzisiaj. Nie mam pojecia. Adam mieszka gdzies pod Wroclawiem, prowadzi jakis interes .....,

Lqcze pozdrowienia

Roman