Autor: sercheese_at_poczta.onet.pl
Data: Fri 07 Nov 2003 - 23:46:41 MET

Jak to jest z ta pasywacja glinu? U Pana Bielanskiego pisze tak:  "W obecnosci tlenu wytwarza sie mianowicie na jego powierzchni cienka, lecz szczelna warstewka tlenku, niewidoczna dla oka. Chroni ona metal od dalszego utleniania. Dzieki jej obecnosci metal staje sie odporny na dzialanie wody i rozcienczonych kwasow."  W szkole pisza tak: "Warstewka ta moze zostac zniszczona tylko przy pomocy mocnych zasad i mocnych kwasow."  No i na razie by sie wszystko zgadzalo, ale w szkolnej ksiazce pisze tak: "Glin pod wplywem stezonego kwasu azotowego (V) ulegl pasywacji."  W szkole pisza jeszcze tak: "W cysternach aluminiowych mozna przewozic stezony kwas siarkowy (VI)."  No to jak to w koncu jest? Pan Bielanski pisze, ze tlenek glinu chroni przed reagowaniem z rozcienczonym kwasem. Szkola zas, ze stezony kwas przewozony jest w cysternach. Poza tym stezony kwas takze nie reaguje z tlenkiem glinu, a moment wczesniej pisze, ze niszczy warstwe tlenku. To jak ja mam to rozumiec?  Ze dzieki pasywacji glin jest chroniony i przed rozcienczonym i przed stezonym mocnym (np. kwas azotowy (V) lub kwas siarkowy (VI) kwasem? I zachodzi reakcja przy slabym (np. HCL) kwasie, bez wzgledu czy jest rozcienczony czy stezony?  Wydaje mi sie, ze gdzies tu popelniam blad w toku rozumowania, bo po coz by pisac "rozcienczony lub stezony", skoro nie mialoby to znaczenia... Mam nadzieje, ze rozumiesz o co mi chodzi i wyjasnisz mi to :D

Ej!
 mala poprawka!

Ale przeciez HCl jest mocnym kwasem :/

Jakbyscie mogli to wyjasnijcie mi to m.in. tak - glin plus :  kwas siarkowy (VI) stezony
 kwas siarkowy (VI) rozcienczony
 kwas azotowy (V) stezony
 kwas azotowy (V) rozcienczony
 kwas chlorkowy stezony
 kwas chlorkowy rozcienczony

no i teraz trzeba by wyjasnic, ktory z tych kwasow jest mocny, a ktory nie. Jak dla mnie to wszystkie sa mocne (wiec jaki jest przyklad kwasu slabego?)  Co sie dzieje w poszczegolnych reakcjach? ulega pasywacji i reakcja z glinem nie zachodzi, czy tez wszystko przebiega normalnie bez pasywacji?

Wiecznie glodny wiedzy :P
 Adam