Autor: Pawel Hoszowski (hoszowsk_at_poczta.fm)
Data: Mon 07 Jan 2002 - 00:16:12 MET

Bartosz Burger wrote:
> Potrzebuję informacji do zadania, mianowicie, czy NaOH może
> pasywować glin
> oraz czy K[Al(OH)2O] jest rozpuszczalny w wodzie

Oczywiscie, ze glin reaguje z wodnym, wrzacym NaOH. Wzory spotykane w literaturze:
Na[Al(OH)4], NaAlO2, Na3AlO3, wszystkie rozpuszczalne, wiec o pasywacji nie ma mowy !
Ja nawet w ten sposob aktywowalem sobie pyl aluminiowy (srebrzanka zakupiona w 1001 drobiazgow), zeby miec go do redukcji organicznych zamiast drogiego sodu czy nie zawsze dostepnego magnezu.

E-zero(Na) = -2.72 V
E-zero(Mg) = -2.36 V
E-zero(Al) = -1.70 V

Widac, ze glin jest slabszy, jednak mozna go aktywowac np. HgCl2 (piekna jest zwlaszcza amalgamowana folia aluminiowa). W obawie przed zatruciem i/lub z braku HgCl2 mozna dodac do mieszaniny redukcyjnej np. CuSO4, CuCl2 i grzac wszystko do oporu. Trzeba tylko nie dopuscic do kontaktu z powietrzem aktywowanego Al.

Kiedy wiec trzeba glin aktywowany bezwodny, to wrzucamy Al do izopropanolu (plyn antyzamarzaniowy do paliw) dodajemy 3 platki NaOH stalego
(moze byc kret-do-rur) i grzejemy az do rozpoczecia reakcji (czasem trzeba kapnac wody).
Mamy wtedy Al aktywowany na izopropanolanie glinu. Ale sie rozpisalem...
Pewnie offtopic, ale Ersatze to taka piekna idea ! Acha, mozna jeszcze np. zrobic AlCl3 bezwodny (nie do kupienia i drogi)
z Al - pyl aluminiowy + CCl4, reakcja kaprysna, startuje od 1 kropli HClst, czasem po 5 minutach a czasem po godzinie. Uwazac - niesamowicie dymi ! Ciekawe, czy zamiast sublimacji mozna by to czyms wyekstrahowac ? Strasznie czarne wychodzi... Acha, mozna jeszcze prosciej:
PbCl2(suchy,stopiony) + Al ->
AlCl3(bielutki) + Pb(stopiony na dnie)
Pawel Hoszowski