Autor: Lukasz BIernacki (lukasz.brn_at_wp.pl)
Data: Mon 10 Nov 2003 - 13:36:16 MET

? U Pana Bielanskiego pisze tak:
> "W obecnosci tlenu wytwarza sie mianowicie na jego powierzchni cienka,
lecz szczelna warstewka tlenku, niewidoczna dla oka. Chroni ona metal od dalszego utleniania. Dzieki jej obecnosci metal staje sie odporny na dzialanie wody i rozcienczonych kwasow."
> W szkole pisza tak: "Warstewka ta moze zostac zniszczona tylko przy
pomocy mocnych zasad i mocnych kwasow."

Mi siewydaje ze to zalezy od katalizatora jakiego uzyjemy do spasywowanego gliny np. gdy temperatura kwasu bedzie wysoka tlenek glinu moze zareagowac z mocnym k\wasem albo rozpuscic sie w nim....

Sam keidys zrobilem taka reakcje w pracowni jak sie troche bawilem.... wzialem druciki miedziane(okolo 99 % czystosci) iw rzucilem go do kw. azotowego V (chyba 58 %- nie pamietam ale wiem ze byl stezony) i na poczatku zaczal sie brunatny dym unosic(NO2) a pozniej ten metal zpassywowany zabarwil sie na jakis kolor(chyba na zielony - ale tez niejestem pewny) wiem ze juz pozniej reakcja nie zachodzila...dopiero po zdrapaniu tej zielonej warstwy :P

A jesli chodzi o zasady to np. NaOH reaguje z Al2O3 tworzac sol (rozne zwiazki kompleksowe)

Lukasz Biernacki biernac_at_go2.pl