Autor: Krzysztof Kleszcz (klechu13_at_poczta.okay.pl)
Data: Sat 08 Nov 2003 - 08:45:12 MET

Hello sercheese,

Friday, November 7, 2003, 11:46:41 PM, you wrote:

spop> Jak to jest z ta pasywacja glinu?

..ciach..

W mojej szkole podstawowej, w klasie chemicznej wisiał na œcianie taki wierszyk:
"Z rozcieńczonym HNO3 glin aktywnie reaguje lecz gdy kwas ten jest stężony - reakcja się zatrzymuje" :)
Z tego co wiem to stężone kwasy powodujš pasywację, nie rozcieńczone.

spop> mala poprawka!
spop> Ale przeciez HCl jest mocnym kwasem :/

Jak najbardziej

spop> Jakbyscie mogli to wyjasnijcie mi to m.in. tak - glin plus :
spop>  kwas siarkowy (VI) stezony
spop>  kwas siarkowy (VI) rozcienczony
spop>  kwas azotowy (V) stezony
spop>  kwas azotowy (V) rozcienczony
spop>  kwas chlorkowy stezony
spop>  kwas chlorkowy rozcienczony

spop> no i teraz trzeba by wyjasnic, ktory z tych kwasow jest mocny, a ktory nie.

Siarkowy i azotowy sš mocne, chlorkowego nie znam :) Ale jak chodziło o solny to tez jest mocny:)
Z HCl glin reaguje niezależnie od stężenia kwasu, bo nie jest to kwas utleniajšcy. Z siarkowym i azotowym - tylko z rozcnieńczonymi (choć przyznam że z siarkowym nie przeprowadzałem reakcji), ze stężonymi nie reaguje (tzn nie roztwarza się, ale pasywacja następuje)

spop> Wiecznie glodny wiedzy :P
spop> Adam

Wiecznie spragniony kawy :)
Krzysiek