Autor: Kazimierz Warmiński (kazet_at_uwm.edu.pl)
Data: Mon 31 Mar 2003 - 23:44:39 MET DST

> O ile dobrze policzylem to mnie wychodzi pH=1.85 dla 0,01 m
> kw.siarkowego. Przyjalem pKa=1,98 dla drugiego stopnia dysocjacji w
> 25oC ( za CRC 75th). Na drugim stopniu zdysocjuje ca. 42% czasteczek,
> na pierwszym oczywiscie 100%. W obliczeniach nie uwzglednilem wsp.
> aktywnosci.

Wiecie co? Jak tak bedziemy dyskutowac o najprostszych zadaniach, o rozwiazanie ktorego poprosil Piotr J., to w koncu mu sie wszystko pokreci. To zadanie pochodzi pewnie ze szkoly sredniej lub z gimnazjum i mysle, ze autor zadania mial na mysli uproszczony przypadek, uwzgledniajac calkowita dysocjacje kwasu siarkowego(VI), pominiecie aktywnosci jonow i pewnie "niezmiennosc" objetosci. Jesli byloby inaczej to pKa i inne niuanse byloby dane w zadaniu.

Zaraz, zaraz. A skad Ci wyszlo alfa=45%. Albo mam amnezje, albo cos gorszego :-) Ale po kolei:
pKa=1,98 (drugiego stopnia dysocjacji)
wiec
Ka = 10^(-1,98) = ok. 0,01

Z prawa rozcienczen Ostwalda pamietam taki wzor: K=c*(alfa)^2
wiec
alfa=pierwiastek(K/c)
u nas:
alfa = pierwiastek(0,01/0,01) = 1 czyli 100% To skad te 45%? Cos mi sie pokrecilo z obliczeniami, czy co? Albo zle mnie nauczono. Gdzie sie pomylilem?
Pozdrowienia

Kazik Warmiński