Autor: Karol Pilorz (PILORZ_at_hermes.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 30 Mar 2003 - 15:20:34 MET DST

Vtam,

> Czy moze ktos mi powiedziec jak mozna rozwiazywac tego typu zadania: Do 100
> g 1% roztworu kwasu siarkowego (VI) dodano 900 cm szeÂciennych wody. Powstal
> roztwor o pH rownym: A.1 B.2 C.1.7 D.2.3
>
> Z wzoru na stezenie procentowe obliczasz mase substancji (wychodzi 1g)
> nastepnie liczysz ile to moli kwasu siarkowego: nph w przypadku mocnego
> kwasu, ktory dysocjoje calkowicie stezenie molowe wynosi tyle samo co ilosc
> moli bo 100g roztw. kwasu to 100cm3. Cm Trzba jeszcze uwazgklŕdniŠ, +e ph
> liczymy ze stezenia jonˇw wodorowych a jako ze ten kawas jest kwasem
> [...]

O ile dobrze policzylem to mnie wychodzi pH=1.85 dla 0,01 m kw.siarkowego. Przyjalem pKa=1,98 dla drugiego stopnia dysocjacji w 25oC ( za CRC 75th). Na drugim stopniu zdysocjuje ca. 42% czasteczek, na pierwszym oczywiscie 100%. W obliczeniach nie uwzglednilem wsp. aktywnosci.

No i o ktora odpowiedz chodzilo autorowi tekstu?

Milego dnia,
takze dla autora pierwszego postu,

Karol

     |                     dr Karol Pilorz                          |
     | Zaklad Fizyki Chemicznej ( Chemical Physics Dept.)           |
     | Wydzial Chemii UMCS  ( Faculty of Chemistry. MCS University) |
     |    pl. M.Curie-Sklodowskiej 3, 20-031 Lublin, POLAND,        |
     |        fax: (48-81) 5333348, 5333669; tel. 5375614           |