Autor: \ (toganicz_at_bilbo.cbmm.lodz.pl)
Data: Mon 05 Feb 2001 - 11:39:57 MET

Jacek Grudzień wrote:

> Co sądzicie Państwo o następującym stwierdzeniu:
> Państwo regulacjami prawnymi powinno ograniczać stosowanie "podejrzanych"
> konserwantów z uwagi na możliwość wzrostu zachorowań (i związanych z tym
> kosztów leczenia).
>
> Czy mógłby ktoś nam przedstawić jak wygląda droga badawcza od odkrycia
> związku do momentu klasyfikacji jako bezpieczny konserwant?

W USA zwiazki chemiczne ktore wolno dodawac do zywnosci zatwierdza FDA, a w Europie Dyrektoriat Komisji Europejskiej do spraw zdrowia i ochrony praw konsumenta.
Wielkie firmy chemiczne skupuja nowe, interesujace ich potencjelnie zwiazki od grup badawczych na uczelniach i instytutach badawczych, a takze czesc nowych zwiazkow powstaje na skutek wlasnych badan tych firm. Potem firmy wykonuja serie rutynowych testow aby sprawdzic aktywnosc biologiczna, i inne intersujace ja wlasnosci zwiazku. Jesli zwiazek wykazuje jakies interesujace cechy, analizuje sie jak bedzie wygladala proporcja wartosciowe cechy zwiazku/cena jego produkcji. Jesli wychodzi ze ew. oplaca sie go produkowac to wtedy robi sie wstepne badania jego cech negatywnych czyli toksycznosci, rakotworczosci, ew. wplywu na srodowisko naturalne. Jesli wychodzi z tego, ze zwiazek nadaje sie do praktycznego zastosowania
to sie go patentuje po czym firma wysyla wniosek do FDA i Dyrektoriatu o zatwierdzenie go jako np: nowego antyoksydantu, ktory bedzie mozna dodawac do zywnosci. FDA ma wlasne laboratoria a Dyrektoriat zwykle zleca
wykonywanie testow nowych zwiazkow wybranym uczelniom i instytutom rozsianym po roznych krajach UE. Tak cyz siak bada sie ponownie toksycznosc i rakotworczosc zwiazkow, sprawdza co sie z nimi moze dziac w srodowisku naturalnym itd, itp. i w koncu sie je zatwierdza albo nie. Zarowno FDA jak Dyrektoriat staraja sie przewidziec i wziac pod uwage wszelkie zagrozenia, a takze maja prawo wycofywac wczesniej zatwierdzone zwiazki o ile ktos naukowo udowodni, ze dany zwiazek jest rzeczywiscie szkodliwy. Oczywiscie zwiazkow nie wycofuje sie na zasadzie "jedna baba drugiej babie cos powiedziala" tylko trzeba to konkretnie udowodnic. O dodatkach do zywnosci i ich sposobie zatwierdzania przez FDA mozna sobie poczytac na stronie:

http://vm.cfsan.fda.gov/~dms/supplmnt.html

--
Tomek "poli_merek" Ganicz
http://www.ceti.pl/kganicz/poli