Autor: Tomasz Plucinski (tomek_at_chemik.chem.univ.gda.pl)
Data: Wed 25 Oct 2000 - 11:44:52 MET DST

> Czlowieka jest w ogole latwo zabic, az dziwne, ze tyle nas jeszcze zyje.
> ;) Nawet babel powietrza wstrzykniety do krwi powoduje smierc.
> Metylortec jest jednak rzeczywiscie wyjatkowo perfidna, m.in. ze wzgledu
na
> ten swoj okres utajonego dzialania.

Z tymi truciznami, to czasem jest fascynujace... Malo kto wie, ze w przeciwienstwie do wlasciwie niezbyt szkodliwego (fakt, ze jest mocno zracy i lotny!) kwasu trojfluorooctowego, kwas monofluorooctowy oraz jego sole, sa podobnie toksyczne, jak cyjanki. Z reguly na opakowaniu brak jest odpowiedniej adnotacji. W Poznaniu kilkanascie lat temu byl wypadek smertelnego zatrucia po rozbiciu butelki z MFA! Sole MFA zawarte sa w lisciach jakiejs rosliny australijskiej. Dawka smiertelna dla owcy: kilkanascie listkow...

Niewinny dwumetylosulfotlenek DMSO (CH3)2SO przenika doskonale przez skore. Jesli przedtem pracowalo sie niechlujnie z solami Pb lub Hg, to po polaniu dloni DMSO, zatrucie gotowe...

Rozpuszczalne azydki Na, K sa trujace podobnie jak cyjanki... Na liscie trucizn podobna toksycznosc ma acetonitryl CH3CN. Nie wiem, jak to sie dzieje, ze z tym rozpuszczalnikiem pracowalem calymi tygodniami przy HPLC bez zadnych zabezpieczen, rekawic, wyciagow itp. (podobnie jak moi koledzy), a jeszcze zyje...

Bialko rycyna (nie mylic z przefiltrowanym olejem rycynowym) z orzeszkow rycynusa jest tak toksyczne, ze dla dziecka wystarczy 4-5 orzeszkow. Typowe okolicznosci tragedii, to przeladowywanie przez robotnikow, ktorzy biora kilka garsci tych bardzo podobnych do fistaszkow orzeszkow - dla dzieci w domu...

A wreszcie przypadek smiertelnego zatrucia dziecka, ktore podczas upalu wypilo wode z wazonika, bo nie chcialo mu sie isc do kuchni. W wazoniku byl bukiecik konwalii...
tomasz plucinski