Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Wed 25 Oct 2000 - 14:56:37 MET DST

> Rozpuszczalne azydki Na, K sa trujace podobnie jak cyjanki... Na liscie
> trucizn podobna toksycznosc ma acetonitryl CH3CN. Nie wiem, jak to sie
> dzieje, ze z tym rozpuszczalnikiem pracowalem calymi tygodniami przy HPLC
> bez zadnych zabezpieczen, rekawic, wyciagow itp. (podobnie jak moi koledzy),
> a jeszcze zyje...

No to faktycznie... Z moich obserwacji tez wynika, ze DMSO i acetonitrylu oraz paru innych tego typu rozpuszczalnikow ludzie uzywaja w laboratoriach jakby to byla woda.

> Bialko rycyna (nie mylic z przefiltrowanym olejem rycynowym) z orzeszkow
> rycynusa jest tak toksyczne, ze dla dziecka wystarczy 4-5 orzeszkow. Typowe
> okolicznosci tragedii, to przeladowywanie przez robotnikow, ktorzy biora
> kilka garsci tych bardzo podobnych do fistaszkow orzeszkow - dla dzieci w
> domu...

Te trucizne to akurat rozslawilo KGB (znana sprawa bulgarskiego dysydenta...).

> A wreszcie przypadek smiertelnego zatrucia dziecka, ktore podczas upalu
> wypilo wode z wazonika, bo nie chcialo mu sie isc do kuchni. W wazoniku byl
> bukiecik konwalii...

O tym, ze konwalia majowa jest trujaca wiedzialem, ale zeby az tak.

Przypominam, ze na stronach WWW Chemfana jest tabelka z porownaniem dzialalnia trucizn:
http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Publikacje/trucizny_porownanie.html

A jakby ktos chcial wiedziec jakie paskudztwa dodaje sie nam do zywnosci to tez na Chemfanie mozna poczytac:
http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/DodatkiE.html

A jaka ciekawa jest lista srodkow do skazania spirytusu: http://pc69.wbc.lublin.pl/ChemFan/Sprzet_I_Odczynniki/Spirytus.html

Jedna z bardziej intrygujacych jest pozycja 68. ;)

ak