Autor: Roman J. Farański (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 20 Oct 2000 - 21:26:53 MET DST

> At 08:27 20.10.00, "Pawel Pawlowicz KCh" <Paw-p_at_OZI.AR.WROC.PL> wrote:
> [...]
>
> Dodam jeszcze, ze
> LD50 (szczur, doustnie) = 52 mg/kg
> LDLo (czlowiek, doustnie): 75 mg/kg (nie wiem swoja droga, co to jest
LDLo)

Dawka letalna, dawka - po której czlowiek wazqcy np. 70 kg, potrzebuje tylko 5,2 grama aby nastqpilo zatrucie smiertelne.

Co innego mili- czy mikro-gramowe dodatki takiego mikroelementu, jak F(-), a co innego toksyczne ilosci.

Wyobrax sobie, ze powierzchnia na suficie wynosi ok. 1 m2. Zuzycie impregnatu winno wynosic ok. 0,25 ltra, srednie stezenie NaF 5-10 % wag., to znaczy do sporzadzenia roztworu impregnujacego zuzywam ok. 12,5 do 25 gram. (dwu- do czterokrotnej dawki letalnej), z ktorq mam kontakt podczas pracy. Ale nie o to chodzi, przypadkowo na srodku pokoju stawiam stol, przy ktorym jadam obiad. U sqsiada na gorze jest awaria, sufit przecieka wodq. Woda wylugowuje NaF, ktory mi kapie do talerza ......., I niekoniecznie musi mi nakapac 5,2 g (F-) w przeliczeniu na suchq substancje (dawka letalna). Wystarczy juz 2% do 10% tej ilosci, aby moj organizm, lub mojego dziecka zostal silnie zaruty z trwalymi skutkami tej "mojej gospodarczej zapobiegliwosci"

Dla chemikow przypomne szczegolne zasady ostroznosci w preparatyce na przyklad z metylorteciq. Odczynnik ten ma tq wlasciwosc, ze przenika przez ubranie, lateks, skore ludzka, wystarczy ulamek grama 1/4 kropli, aby po 3 miesiqcach od kontaktu (zatrucia) zaczely wypadac wlosy, a po 6 miesiqcach nastepuje zgon. Byl taki przypadek opisany w internecie w jednym z wiodqcych laboratorow amerykanskich (strony nie pamietam), padlo na p. Prof. dr. chemii (nazwiska nie pamietam). Niech spoczywa w pokoju .....,

Nie jestem zbyt mocny w toksykologii, ale przeraza mnie bardzo szeroki wahlarz toksyn, zabijajacych doskonale w zadanym czasie po aplikacji (tydzien, kwartal, pol roku), czesto w sposob absolutnie niewykrywalny. Niektore odczynniki nie sq sens stricte toksynami, np. KCl (chlorek potasu), ale podaj go do organizmu w okreslony sposob, zabija dokladnie i jest nie do wykrycia przez medycyne sqdowq....,
Brrr......, zły temat.........,

Lqcze pozdrowienia

Roman