Autor: Roman J. Faranski (faranski_at_poczta.onet.pl)
Data: Thu 28 Sep 2000 - 19:40:50 MET DST

> Po prostu fala. A fala na wodzie? Tez nie jest elektromagnetyczna.

Witku, Witku. Fatalny przyklad. No, ale niech bedzie wedlug Twego toku myslenia.
Plaszczyzna cieczy. Zaburzenie (wrzucony kamien). Powstaje "fala na wodzie". Powierzchnia cieczy faluje, Czastki cieczy unosza sie ku gorze i na dol. Mozna wyznaczyc amplitude i dlugosc tej fali. Przyjmijmy, ze drobiny cieczy stanowi nie woda, a np. "elektrony" - ladunki elektrostatyczne. Ladunki na powierzchni tafli "cieczy" po zaburzeniu przemieszczaja sie. Gora, dol, ..., etc. Tylko, ze to sa ladunki elektrostatyczne. Wiec przemieszcajacy sie wg. takiej czy innej amplitudy ladunek elektrostatyczny, to skladowa pola elektrycznego i prostopadla do niej skladowa pola magnetycznego. I czy to nie jest fala elektromagnetyczna. To po pierwsze....,

A po drugie. Dualizm korpuskularno-falowy w dzisiejszej fizyce jest bezsporny. De Brogl'e (teoria De Broglie'a dala podstawy mechanice i elektrodynamice kwantowej i na niej opieral sie Schrodinger kreujac swoje rownania) w swojej teorii zaczal, (cytuje za Rogers Fizyka dla dociekliwych, t.V Fizyka atomowa i jadrowa str. 307 - swoja droga polecam lekture tego rozdzialu) - "traktujmy elektrony jako fale swietlne. Chociaz elektrony sa czastkami meterialnymi, sa one rowniez i falami".., Koniec cytatu. Nagroda Nobla dla Einsteina za wyjasnienie zjawiska fotoelektrycznego "swiatlo ma zarowno wlasnosci falowe, jak i korpuskularne". A przeciez Swiatlo jest fala elektromagnetyczna ......, a nie ?

Mozna jeszcze duzo. O nukleonach, ktorych zdefiniowano prawie dwiescie, a tak naprawde zaden wprost nie istnieje (zasada nieonaczonosci Heissenberga), istnieje tylko przestrzen prawdopodobienstwa jego obecnosci. O zrembach atomowych w sieciach metalicznych, o "chmurach elektronowych" w tych sieciach, majacych wlasnosci tak korpuskularne, jak i falowe, o zasadzie komplementarnosci i determinizmu. O poziomach wzbronionych, efektach tunelowych itd., itp.
Tak, czy inaczej przyjmij Witku do swojej "zadziornej wiadomosci", ze przemieszczajacy sie punkt materialny (ladunek elektrostatyczny, dipol, inny) opisywany jest tozsamo jako fala elektromagnetyczna i tak juz niestety zarowno w fizyce, jak i chemii na dzisiaj jest przyjete.

I jeszcze jedno. Punkt przemieszczjacy sie o wspolrzednych X, Y, Z, t - jako fala ma prawo "zniknac", lub jak wolisz zmienic swoje wspolrzedne na X1,Y1,Z1,t1 - albo i inne - a to oznacza mozliwosc jego transformacji, niekoniecznie poprzez transport jego masy - a na przyklad, poprzez jego wyindukowanie sie w innym miejscu wszechswiata, czy tez innym czasie.

Kiedys w czasach studenckich katowalismy sie tzw. "psia krzywa". Wyznaczeniem rownan ruchu psa goniacego zajaca. Prosta rzecz, a jaka makabra. Pozostala mi z tamtego okresu naprawde dobra znajomosc rachunku rozniczkowego.

Andrzej K. w ktoryms z post-ow zauwazyl, ze wir wodny wymuszony po tej stronie polkuli porusza sie w jedna strone a po przeciwnej - w druga strone. To jest jedna z licznych osobliwosci "wiru wodnego", wywolana precesja - gdzie do rownania ruchu nalezy rowniez uwzglednic kat nachylenia osi wiru (skierowanej do srodka ciezkosci ziemi) do plaszczyzny miejsca obserwacji, plaszczyzny globu - gdzie ten wir powstal. Ja sie jeszcze mecze nad rownaniami ruchu drobin w wirujacym dysku, czy stozku. Zalozmy, ze w klocki pt. formalizm matematyczny, elektrodynamika kwantowa, chemia i fizyka atomu, ciala stalego, mechanika kwantowa, fizyka teoretyczna - jestem dobry. No powiedzmy nie mam kompleksow. Cos zmontowalem. Jest w tym jakis sens, ale jest to bardzo zawile. Jestem wsciekly, bo tok mego myslenia w duzej mierze zdeterminowany jest formalizmem matematycznym. Instyktownie zas czuje, ze jest cos tak bardzo prostego - typu "krol jest nagi", czy "dziurka w przodzie igly Singera" -co skroci caly aparat matematyczny do kilku prostych przeksztalcen, komutatorow - tak aby calosc byla prosta i czytelna dla kazdego czlowieka. Miedzy innymi to hamuje mnie przed emisja stron osobistych www. KOSMOS STORY. Cos mi brakuje, cos - jak u tego Jacusia, ze "prad kopie" ......, nie wiem co ? Ale to przyjdzie.

To bylo powodem, dla ktorego pozwolilem sobie na sprowokowanie calej tej "dyskusji" na liscie, majac cicha nadzieje - ze ktorys z listowiczow, nastolatek, uczen I lub II klasy, nie obarczony zakazami, nakazami bo jeszcze do tego nie doszedl, nieskazony nauka - mi staremu cos podpowie ............. ?

Wiec trzeci i ostatni raz proponuje, zabawmy sie....... -)))))) Moze faktycznie komus bedzie sie chcialo sprobowac napisac rownania ruchu punktu poruszajacego sie po wnetrzu leja wiru cieczy .....?

A moze Ty Witku sprobujesz ?

Wszystkie "chwyty dozwolone". I jeszcze jedno. Nie ma glupoty, nie ma "smiesznosci". Cokolwiek powiemy pomyslimy - niekiedy to moze byc, ba bywalo przelomem w nauce !

A nie ....?

Pozdrowienia

Roman

PS. Andrzej K. Jezeli poprzez sprowokowanie tej dyskusji naruszylem "n-etykiete listy", przepraszam