[WINNT] Windows 10 Home nie widzi dysku podłączonego do USB

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Windows 10 Home nie widzi dysku podłączonego do USB
From: Ewa <ED@comp.pl>
Date: Mon, 25 Mar 2024 17:01:37 +0100
Witam

Dysk zewnętrzny WD HDex 2,5” USB3 3TB Elements Portable spadł ze stołu.
Gdy spadał nie był podłączony do laptopa.
To się stało już drugi raz. Po pierwszym upadku, parę miesięcy temu, pracował normalnie. Teraz, na początku, wydawało się, że jest OK, w każdym razie w Eksplorerze Windows 10 Home drzewo plików było widoczne, a pojedyncze pliki dało się otwierać.
Coś mnie podkusiło, ściągnęłam i zainstalowałam program HDDScan 4.1.
Początkowo na liście pokazały się 3 dyski: systemowy wewnętrzny SPCC M.2 SSD 500 GB, drugi wewnętrzny HGST 1TB oraz ten zewnętrzny 3TB. Po uruchomieniu VR-Verify dla SPCC M.2 SSD po około 2 minutach pokazał się Status: Finished. Żadne błędy się nie pojawiły.
Następnie to samo VR-Verify puściłam dla tego dysku zewnętrznego SSD
i wtedy zaczęła narastać liczba Bad Blocks na dolnej krawędzi tego programu. W momencie gdy pokazało się Found:64036, a Status nadal pokazywał 0%, przerwałam działanie programu. Teraz ani program HDDScan 4.1, ani żaden inny, nie widzi tego dysku zewnętrznego podłączonego do USB. Na ekranie Windows 10 Home pokazuje się komunikat z żółtym trójkątem z wykrzyknikiem i napisem: Nie rozpoznano urządzenia USB. Ostatnie urządzenie USB podłączone do tego
komputera nie działa właściwie i system Windows nie rozpoznaje go.
Inne dyski USB są widoczne. Podłączenie tego dysku przy pomocy innego kabla nie pomaga. Lampka na obudowie świeci się w sposób ciągły. Pojawia się typowy dźwięk przy podłączaniu i odłączaniu kabla USB.

Co można zrobić? Zależy mi przede wszystkim na odzyskaniu (przepisaniu/skopiowaniu) danych.
Jeśli samego dysku nie da się uratować, to jakoś to przeżyję.
Nie pamiętam jaka część dysku była zajęta przez dane, ale raczej więcej niż połowa. Sa to dane bardzo cenne dla mnie, ale nie chciałabym ich ratować za wielkie pieniądze. Raczej poświęcę własny czas, gdyby to mogło pomóc.

Czy system plików pod innym systemem operacyjnym, np.Linux, mógłby być widoczny?

Gdybym nie spróbowała programu HDDScan 4.1 prawdopodobnie mogłabym przynajmniej skopiować pliki ważne dla mnie.

Będę bardzo wdzięczna za wszelkie rady i pomoc.

Pozdrawiam
Ewa