Re: Wymiana dysku - o czym zapomniałem?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 09 Mar 2011 - 19:00:33 MET

Dnia Wed, 9 Mar 2011 12:09:17 +0100, Konrad napisał(a):

> Dzięki, tego zdecydowanie nie robiłem. Może pomoże następnym razem. To samo
> sugeruje post wskazany przez Piotra.

> Dysk nie był nigdy podpięty do przenoszonego systemu. Ale był podpięty do
> systemu, też XP, a konkretnie UBCD4Win, który wystartował z pena USB. Tam
> był partycjonowany i formatowany.

W takim razie nie był to problem z sygnaturą dysku. Następnym razem
przyjrzyj się parametrom dysku i jego tablicy partycji. Czasem się
zdarza, że dysk zostaje wykryty przez BIOS z użyciem innej translacji
CHS niż translacja, przy której ktoś kiedyś zakładał na nim partycje.
Dla systemu operacyjnego nie jest to żaden problem, bo on adresuje dysk
z użyciem LBA, ale dla jego bootmanagera - już tak.

Kolejny problem, na którym można się potknąć, to flaga aktywnej
partycji. Normalnie dla pierwszego dysku w systemie powinna ona mieć
wartość 0x80; niestety czasem się zdarza, że w tablicy partycji zostanie
wpisana wartość 0x81 lub 0x82. Dzieje się tak wtedy, gdy flaga ta jest
ustawiana na dysku widocznym jako drugi lub trzeci. Spotykałem się z tym
problemem już kilka razy. Zwykle pomagało ponowne ustawienie flagi
aktywnej partycji wykonywane po przełączeniu dysku na kabelkach tak, aby
był wykryty jako przez BIOS jako pierwszy. Można też użyć Snapshota - on
takie błędy wykrywa i pozwala naprawić.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/