Re: Wymiana dysku - o czym zapomniałem?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Wed 09 Mar 2011 - 19:00:34 MET

Dnia Wed, 9 Mar 2011 07:56:43 +0100, Artur(m) napisał(a):

> Użytkownik "Michal Kawecki" <kkwinto@o2.px> napisał w wiadomości

> Instaluje dyski już z 15 lat. Pierwszy raz czytam o czymś takim.

Jeśli używałeś do partycjonowania dysku docelowego DOS-owego fdisk /mbr,
lub też dysk zawierał tylko jedną partycję podstawową, to sygnatura nie
stanowi tu problemu.

> Czy TO ma związek wyłącznie z dyskami laptopowymi?

Nie.

> Nigdy nie miałem problemu z dyskami"stacjonarnymi" a laptopowych
> nie wymieniałem do dziś
> Co powoduje "TO zjawisko" w prostych słowach.

Na pewno zauważyłeś, że kiedy podpinasz nowy czysty napęd stały do
systemu to pojawia się komunikat, że "dysk wymaga zainicjowania", a
potem że "system wymaga restartu". To właśnie wtedy na dysku jest
zapisywana unikalna sygnatura, po której system rozpoznaje, że dany dysk
to jest "ten" dysk. To samo dotyczy dysków wymiennych, tyle że wówczas
system może wykorzystać już istniejącą sygnaturę i dysku już nie
inicjuje.

System następnie przypisuje literki poszczególnym partycjom. Powiązania
literka<==> partycja zapisywane są w rejestrze w kluczu
\HKLM\System\MountedDevices, i opierają się one właśnie na tej unikalnej
sygnaturze.

Wyobraź teraz sobie, że podpinasz do systemu nowy dysk i go
partycjonujesz. System go inicjuje, a każda partycja dostaje jakąś
literkę, powiedzmy F, G i H. Następnie przenosisz system wraz z jego
rejestrem, w którym te powiązania zostały zapisane, ze starego dysku na
nowy dysk - i próbujesz go z niego odpalić. System odczyta z dysku
sygnaturę, sprawdzi w rejestrze że już ją zna, przypisze literki do
partycji, i... okaże się, że pierwsza partycja tegoż dysku dostanie
literkę F zamiast C. I system nie wstanie.

--
M.   [Windows Desktop Experience MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/