Re: No i po upgrade.

Autor: Ninik <ninik_at_dominik.kei.pl>
Data: Mon 02 Apr 2007 - 01:03:41 MET DST

RafalZ wrote:
> Oprogramowanie komputera z Toyoty te偶 uruchomisz w Fordzie? Te偶 bedziesz
> protestowa艂, 偶e si臋 nie da?

Je艣li b臋dzie najlepsze i najta艅sze to nie, zazwyczaj jednak tak nie jest
i trzeba s艂ono dop艂aci膰 do tego, 偶eby mie膰 byle update. Kiedy艣 kolega mi
pokazywa艂 radio, kt贸re by艂o ogromnie badziewne w funkcjach, ale
potrafi艂o na wy艣wietlaczu z komputera samochodu pokazywa膰 tytu艂y
piosenek. Da艂 za nie 2500z艂 tylko dlatego chod藕 za pi臋膰 st贸wek ka偶de
radio mia艂o wi臋cej i lepszych funkcji. Ot taka cena g艂upich warunk贸w
czasem.

> Zdziwi艂 by艣 si臋.
> www.macupdate.com

Uwa偶asz, 偶e na inne jest wi臋cej?

> A niby dlaczego maj膮 robi膰 sterowniki do ka偶dego wypuszczonego na
> 艣wiecie badziewia? Wybieraj膮 sprz臋t najlepszy i do tego robi膮. Dla mnie
> to sensowne. Zw艂aszcza, 偶e nowego maka mo偶na kupi膰 od 2,5 do 15 tys.
> Rozrzut jest wystarczaj膮cy. Dla ka偶dego co艣 mi艂ego.

Jeszcze raz Ci m贸wi臋, 偶e bez sensu jest kupowa膰 komputer pod system, tym
bardziej, 偶e mi potrzeba uniwersalno艣ci pewnej. Ludzie na ca艂ym 艣wiecie
d膮偶膮 nie do tego by popiera膰 jedynie swoje pomys艂y bo to ogromnie
kr贸tkowzroczne si臋 okazuje. Przyk艂ad贸w masz wiele - Anglia & reszta
艣wiata z ruchem ulicznym, europa - ruskie z swoimi torami o... wi臋kszymi
itd. Zrozum, 偶e nawet je艣li rozwi膮zania s膮 w pewien spos贸b lepsze to
jednak je艣li kto艣 ma na nie patent, robi dziwn膮 licencj臋 itd, to to
nigdy nie ko艅czy si臋 dobrze. Przyk艂ad masz z pierwszej r臋ki jak nawet za
15kz艂 nie ma trackpointa w laptopie. Do tego pewnie si臋 nie zgodzisz ze
mn膮, ale design mac贸w ostatnio zszed艂 na psy okropnie i s膮 mocno nie w
moim gu艣cie (to plaskate z odst臋pami pomi臋dzy klawiszami to ju偶 zupe艂nie
przypomina mi sedes dos艂ownie w materia艂ach z jakich zosta艂o zrobione).
No i co z tego jak jest kilka modeli w r贸偶nych cenach, jak nie ma
konkurencji? W pecetach podobny sprz臋t do Twojego za 15kz艂 kupisz ju偶 za
10kz艂, a do tego masz jeszcze jak Ci si臋 zechce i za 25kz艂 za bajer -
lamborgini czy ferrarii pokrywk臋 (one r贸偶ni膮 si臋 tylko wyko艅czeniem,
kszta艂 nawet jest ten sam, ale skoro s膮 kupcy...).
Tak czy inaczej w tej r贸偶norodno艣ci mog臋 sobie wybra膰 sprz臋t jaki mi si臋
  偶ywnie podoba, w jakiej jako艣ci i parametrach tylko chc臋. Czy ma mie膰
kamerk臋 czy latark臋 w obudowie, a ko艂o touchpada czytnik linii
papilarnych czy mo偶e zegarek, a jak jaka艣 firma uzna 偶e mo偶e fajnie to
zamontuje tam i fontann臋 z karuzel膮 i o ile tylko znajd膮 kupca to b臋dzie
mo偶liwe jak najbardziej.
Nie jest argumentem, 偶e jest kilka modeli, bo to nie wszystko. Jeste艣
zdany na sprz臋t od appla, kt贸ry jest coraz gorszej jako艣ci i wygl膮da
coraz gorzej. W przypadku konkurencji i pecet贸w z艂y produkt spada od
razu z p贸艂ek, bo nikt nie kupuje, dobry goni si臋 z dobrymi konkurencji.
Tak w og贸le to mog艂em mie膰 MacBook Pro - ale z kilku powod贸w nie
chcia艂em si臋 w to pcha膰. G艂贸wnym by艂 panel samsunga tak na prawd臋, kt贸ry
wygl膮da艂 mniej wi臋cej tak:
http://homepage.mac.com/justspaztik/noisescreen.png
- do tego niestety mia艂 problemy z pod艣wietleniem. Niestety jako艣ciowo
idzie w d贸艂 :/

> Zyski rosn膮. Sprawd藕 sobie ile warta by艂a firma 5 lat temu a ile teraz.
> Albo sprawd藕 jakie maj膮 rezerwy walutowe (w przeci膮gu 2-3 lat b臋d膮
> wi臋ksze ni偶 MS).

Zyski nie rosn膮 z sprzeda偶y komputer贸w tylko ipod贸w, muzyki i pewnie
nied艂ugo iphone. Do tego nie musisz mie膰 mac-a.

> OK, nadinterpretowa艂em. Sorry.A co do jednego systemu na Makach to mo偶na
> instalowa膰 i Windows i Linuxa (w natywnym jak i wirtualnym 艣rodowisku).

Mnie by bardziej interesowa艂o chyba jednak na odwr贸t - mie膰 mac-a
zwirtualizowanego, do pewnych test贸w, np gdy pisz臋 co艣 w Javie to
chcia艂bym zobaczy膰 jakie r贸偶nice mog膮 wyst膮pi膰 pod tym systemem,
podobnie jak to jest z Safari, bo jednak troszk臋 r贸偶ni si臋 z pewno艣ci膮
od konq-errora ;)
Da si臋 tak? Wiem, 偶e pod mac-a jest co艣 do wirtualizacji, ale czy co艣
potrafi osx wirtualizowa膰? Pewnie mo偶na instalowa膰 jakie艣 opendarwiny,
ale to mnie nie interesuje za bardzo, bo chcia艂bym mie膰 testowe
艣rodowisko - nie u偶ywa膰 go w jakikolwiek spos贸b do czegokolwiek innego.

> Jakby chcia艂 kto艣 OS/2 to pewnie te偶 postawi ale 3/4 podzespo艂贸w nie
> b臋dzie dzia艂a膰. Po co bowiem dzi艣 pisa膰 drivery pod system kt贸ry
> reprezentuje stan informatycznej wiedzy z 98/99 roku a i u偶ywany jest
> przez garsteczk臋 maniak贸w?

Tak jak Ci wspomina艂em - system nie jest jedynym wyznacznikiem jaki
powinno si臋 bra膰 pod uwag臋, gdyby tak by艂o to musia艂bym pozosta膰 na
starszym sprz臋cie i czeka膰 na jakie艣 nowe wersje, bo zmiana nie mia艂aby
sensu. Jednak tak si臋 nie sta艂o i teraz zanim wyjdzie nowe gentoo z
nowym kernelem (wiem - leniwy jestem) to b臋d臋 musia艂 m臋czy膰 vist臋, kt贸r膮
mi wcisn臋li z nowym sprz臋tem (b臋d臋 wyst臋powa艂 o zwrot koszt贸w, tym
bardziej 偶e i tak mog臋 mie膰 legalnie licencj臋 za darmo).
Za to jak b臋dzie mo偶na co艣 potestowa膰 ju偶 z Voyagera, pom贸c jako艣 przy
pocz膮tkach projektu, to jak najbardziej. P贸ki co na sprz臋t nic nie
poradz臋 i jedynie tyle, 偶e b臋d臋 m贸g艂 ulubione aplikacje uruchamia膰 w oknie.

> Dla mnie jest jak najbardziej uniwersalny.

Nie jest uniwersalny. Jest kilka modeli, kilka firmowych dodatk贸w,
wszystko dro偶sze od odpowiednik贸w z PC bo nie ma konkurencji raczej.
Efekt jest wi臋c mizerny.
Przyk艂ad贸w mo偶na podawa膰 wiele, jednym z nich b臋dzie laptop panasonica
po kt贸rym mo偶esz skaka膰 (toughtbook), innym najnowsze kilkucalowe
tablety od sonego, czy nie wspomn臋 ju偶 o wi臋kszych laptopach z kilkoma
dyskami i rozwi膮zaniami typu raid. Tego wszystkiego nie ma, Ty wybierasz
z kilku modeli, a kiedy pomy艣lisz o przedziale cenowym jaki na to masz
to w艂a艣ciwie wyboru ju偶 nie ma. Uniwersalno艣膰 jest na odwr贸t - wybierasz
sobie co chcesz, jakie chcesz w ka偶dym komponencie i z po艣r贸d szerokiej
gamy produkt贸w o r贸偶nej jako艣ci. Jeden chce wyda膰 2kz艂 za wolny, ale
艣wietny jako艣ciowo komputer inny b臋dzie za to chcia艂 mo偶liwie najlepsze
parametry i mark臋-krzak. Do mac-a obaj by musieli dok艂ada膰 i nie by艂oby
wyboru.

> Niezupe艂nie. Kto艣 tutaj pisa艂 偶e program贸w do odtwarzania czego艣 pod
> Linuksem po instalacji jest 10. Ale co z tego jak 偶aden nie jest
> dopracowany. Wole 1-2 ale dobre.

Te偶 tak wol臋, ale to si臋 ma nijak do hardware, gdzie nikt nie rozdaje za
darmo laptop贸w.

> J.W. Najlepsze aplikacje w dziedzinie audio-video s膮 tylko na Maka. Inne
> te偶 s膮 OK a w wielu przypadkach te偶 zreszt膮 lepsze od odpowiednik贸w z
> (tu sobie wpisa膰 co komu pasuje)...

Tzn. co czego nie ma pod wind膮 np? Wiesz 艣rednio w to wierz臋 dzisiaj,
kiedy mac to tylko taki dro偶szy pecet dla maniak贸w, gdzie dodaj膮 jeszcze
jaki艣 inny system operacyjny. Pod PC s膮 specializowane karty, kt贸re daj膮
mo偶liwo艣膰 pod艂膮czenia np trzech monitor贸w, gigabit color i sprz臋towe
dodatki do wielu rzeczy (np. glypth antyalising) i to nie m贸wi臋 o niczym
wielce nowym. Mo偶e i wymienisz kilka program贸w, bez odpowiednik贸w cho膰by
pod wind膮, ale r贸wnie dobrze mo偶na wymieni膰 mas臋 takich kt贸rych nie ma
pod OSX, wi臋kszo艣ci specjalizowanego sprz臋tu nie pod艂膮czysz do nich i
tak mo偶na wymienia膰.
To co mia艂em na my艣li to zupe艂nie jednak co艣 innego - u偶ywasz firefoksa,
  thunderbirda, open office czy czego艣 takiego? (wiem 偶e mo偶esz safari
itd). Bo je艣li tak to powinno Ci by膰 conajmniej g艂upio, 偶e tylko
korzystasz z spo艂eczno艣ci open source, a jeste艣 za mo偶liwie najwi臋kszym
brakiem przep艂ywu w drug膮 stron臋. Tak czy siak to mnie dziwi, bo lepsza
konkurencja na rynku by by艂a, gdyby macowicze si臋 usi艂owali dogada膰 z
linuksowcami, a nie uwa偶a膰 za lepszych i tylko lepszych.

> Odpowiada mi bezpiecze艅stwo (takie jak w OS/2), brak trojan贸w i innego
> 艣miecia. Popularno艣膰 niesie za sob膮 wiele dobrego ale i wiele z艂ego.

W OS/2 bezpiecze艅stwo le偶y i kwiczy, a nie m贸wi si臋 o tym bo nie ma
zagro偶e艅 i nikt nie wy艂apuje dziur.
Co do tematu to mia艂em co艣 innego na my艣li - masz widz臋 w naturze to co
Ci ludzie, co kupuj膮 w艂a艣nie np laptopy z serii "samochodowych".
Fizycznie nie r贸偶ni膮 si臋 od szarych odpowiednik贸w pr贸cz malowa艅,
kosztuj膮 znacznie wi臋cej, ale posiadacz mimo wszystko czuje si臋 lepszy
pod ka偶dym wzgl臋dem. A ja Ci powiem dalej, 偶e z milion贸w powod贸w mi si臋
sprzet appla nie podoba po prostu.

> No i co z tego? Ja wol臋 zabra膰 laptopa i nie musz臋 my艣le膰 o "ka偶dych
> komputerach".

Po pierwsze nie mo偶esz go zabra膰 wsz臋dzie, bo to delikatne urz膮dzenie i
do wi臋kszo艣ci zastosowa艅 si臋 nie nadaje po prostu, a szczerze w膮tpi臋, 偶e
tachasz go wsz臋dzie tak czy siak.
Po drugie jak tak Ci odpowiada tylko OSX i ich polityka to nie korzystaj
te偶 w drug膮 stron臋 bior膮c, a nie wierz臋, 偶e tylko i wy艂膮cznie korzystasz
z komercyjnych program贸w.

> Sprawd藕 sobie ceny della lub innego vaio i tu por贸wnuj. Nie s膮 dro偶sze a
> nieraz ta艅sze.

Znajd膮 si臋 zawsze ta艅sze i dro偶sze, ale w przypadku Mac贸w nigdy nie masz
wyboru - conajwy偶ej pomi臋dzy mniej lub bardziej u偶ywanym, albo z
oficjalnego lub spadowego z tira 藕r贸d艂a.

> To tylko ten trackpoint trzyma Ci臋 przy nieboszczyku IBM?

Nie kupi艂em IBM-a. Trackpoint jest w innych laptopach jak dell, hp,
compaq, gateway, siemens, panasonic, toshiba... dalej mi si臋 nie chce
wypisywa膰 - to tylko szybki search na allegro.
Poza trackpointem jest jeszcze masa innego sprz臋tu kt贸rego nie ma w
mac-ach, ale Ty jeste艣 na nie skazany. Poza tym nie mo偶esz tak jak ja
kupi膰 sobie czegokolwiek innego ni偶 mac-a.

> I bardzo dobrze, trzyma膰 tak dalej.

Wiesz mam jednak wra偶enie mimo wszystko, 偶e wi臋cej i wi臋kszych fantyk贸w
jest gdzie艣 indziej ;)

--
                )\._.,--....,'``.      fL     Dominik Chmaj :: gg:919564
  .b--.        /;   _.. \   _\  (`._ ,.     http://www.dominik.chmaj.net