Dlugie nazwy na FAT(bylo: Re: karlik@polbox.com)

Autor: Mirek Nowakowski (nowam_at_pg.gda.pl)
Data: Sun 11 Jan 1998 - 16:41:21 MET

On Sat, 10 Jan 1998 17:19:00 +0100 (CET), Jan Stożek wrote:

>Inna rzecz, że przy okazji (zarówno w NTFS, VFAT jak i FAT32) uporali się z problemem, z którym
>IBM sobie nie poradził. A może programowo olał. Problemem _krótkich_ nazw, używanych przez
>programy DOS i WIN16/32s. Cholera mnie bierze, że muszę trzymać partycję FAT-owską tylko
>dlatego, że nie chce mi się liczyć literek w nazwach obiektów, które mają być widoczne z DOS-a,
>a i tak po pierwszym otwarciu takiego pliku w DOS zostają mi dwa obiekty - pierwotny z długą
>nazwą i drugi, z nazwą skróconą. Bo konwersji nazw plików, choćby takiej jak w 95 i NT czy
> [...]

Programowo olał. Denerwujące, tym bardziej że w systemie jest
niewykorzystywany powszechnie mechanizm do rozwiązania tego problemu:
Extended Attributes, a wśród nich .LONGNAME.

Dlaczego napisałem "niewykorzystywany powszechnie"? Dlatego że jest on
wykorzystywany przez Object Desktop, już od pierwszej wersji. Przykład?

1. Na partycji HPFS tworzę sobie pliki o nazwach:
        plik_o_dlugiej_nazwie.txt
        plik_o_dluzszej_nazwie.txt

2. Korzystając z Object Navigatora (albo wprost z folderów odpowiednich
napędów i katalogów, jeżeli tylko jest włączona ich rozszerzona obsługa)
kopiuję je na dyskietkę A: (system FAT rzecz jasna).

3. Oglądam dyskietkę pod DOS-em, ZTree Bold czy File Managerem/2 i widzę
na niej pliki o nazwach:
        PLIK_O_D.TXT
        PLIK_O_1.TXT
W oknie OS/2 lub w jego sesji pełnoekranowej, a także pod BASH/2 widzę
        plik_o_d.txt
        plik_o_1.txt

Uwaga: nie wiem, jak to jest rozwiązane w innych "zarządcach plików",
wymieniłem dwa, których sam używam (zwłaszcza FM/2 -- poezja, naprawdę
:-) parę dni temu wyszła wersja 2.57)

4. Jak w File Managerze/2 dla jednego z tych plików zażyczę sobie
wyświetlenie Extended Attributes, to mogę wśród nich zaobserwować
.LONGNAME, w którym zapamiętana jest pełna, długa nazwa. Object Navigator
sam wykrywa, że wśród atrybutów rozszerzonych jest .LONGNAME i w takiej
sytuacji wyświetla nazwę tam zawartą, a nie nazwę krótką.

Oczywiście działa to tak długo, jak korzystamy z systemu rozumiejącego
atrybuty rozszerzone. Skopiowanie takiej dyskietki pod czystym DOS-em
(kopiowanie woknie DOS nic nie psuje) powoduje utratę informacji
zawartych w EAS.

OSciski!
Mirek Nowakowski