Re: FTP i Telnet itp.

Autor: Jan Stožek (jasio_at_polbox.pl)
Data: Sun 11 Jan 1998 - 18:19:37 MET

On 30 Dec 1997 13:54:15 GMT, Grzegorz Szyszl/o wrote:

:>A_J_P_at_it.com.pl (Andrzej J. Piotrowski) wrote:

> [...]

:>nie. tego sie nie da zrobic. co ciekawe, haslo jest trzymane w zmiennej

        Nie pisz, że się nie da, skoro zaraz piszesz, że się da. ;)

:>co do kilku hasel na telneta. podobno jest mozliwosc podmienienia
:>jednego execa, by pytal o usera i haslo. ale ja nie probowalem.
:>ponoc wymaga to dokopiowania pliku passwd wygenerowanego pod jakims unixem.

        /tcpip/bin/loginunx.exe -> /tcpip/bin/tnlogin.exe (zachowaj sobie oryginalny TNLOGIN!)

Sprawdziłem, działa. Rzeczywiście trzeba wkopiować %etc%\passwd, może być z linuksa.
Niestety, nie udało mi się znaleźć - ale też nie szukałem zbyt intensywnie, bo potrzebne mi było
tylko jedno hasło, a to sobie wygenerowałem na uniksie :) - programu pod OS-a do obrabiania
passwd. Tzn. jeden program sam się znalazł (htadm.exe z pakietu ICSS), ale on inaczej koduje
hasła, więc jest do tego celu bezużyteczny.

Poza tym, jeżeli OS/2 jest w sieci (tak przynajmniej jest w NetWare, z innymi sieciami nie
próbowałem) TNLOGIN nie bierze konta i hasła z environmentu, ale normalnie loguje delikwenta
do sieci.

Przy okazji nie należy zapominać, że pomimo możliwości stosowania wielu haseł, OS/2 nadal
pozostaje systemem jednoużytkownikowym i standardowo nie realizuje _żadnych_
zabezpieczeń ani uprawnień. Może WarpServer to potrafi, ale zwykły WARP na pewno nie.

NB. loginunx jest programem bardzo prymitywnym: odpytuje o loginname i hasło, po czym
zwraca errorlevel 0 lub -1 w zależności od tego, czy się ono zgadza, czy nie (albo 1 jeżeli nie ma
passwd). TNLOGIN chyba zresztą robi dokładnie to samo.

Pozdrawiam serdecznie,

(js).

mailto:jasio_at_polbox.pl