[WINNT] Windows 10, skaner i obcy program próbuje wysłać mejla

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: [WINNT] Windows 10, skaner i obcy program próbuje wysłać mejla
From: Irokez <no.email@wp.pl>
Date: Tue, 5 Mar 2019 18:39:31 +0100
Witam.

Trochę niestety mało dokładnie ale płcia piękna zadzwoniła z problemem, nie umiała powiedzieć skąd okienko było i znikło, i jedynie zdalnie mam dostęp w godzinach południowych.

Sytuacja jest taka. Windows 10, klient poczty Thunderbird, drukarko-skaner Brother z oprogramowaniem Control Center 4 i opcja "Skanuj i wyślij emajlem" tak jak tutaj:
https://help.brother-usa.com/app/answers/detail/a_id/72686/~/configure-and-use-scan-to-e-mail-in-controlcenter4-advanced-mode---windows

Działało to od roku. Czyli klik na skanuj do emajl, soft skanował, otwierał nowego emajla z załącznikiem PDF gotowym do wysłania w Thunderbirdzie. Wystarczyło wkleić odbiorcę.

Dziś telefon.. i może ktoś skojarzy fakty, płcia piękna przekazała takie info:
- nie działa skanowanie do emajl
- wyskakiwało okienko z komunikatem - niestety nie powtórzone dokładnie i nie wiadomo z jakiego programu i co to za okno - ale tekst był w stylu "inne oprogramowanie próbuje wysłać emajl z twojego konta pocztowego"
- kliknięte zostało "nie pokazuj więcej" i ślad po nim zaginął.
- nie działa nadal skanowanie do emajl.
- wykonany został do mnie telefon...
...trochę po niewczasie.

A więc jeśli zamknę Thunderbirda to po skanowaniu otwiera się Thunderbird jako aplikacja domyślna, ale niestety już dalej nie ma śladu po nowej wiadomości i załączniku - coś blokuje bez jakiegokolwiek komunikatu.

Co zrobiłem:
- wyrzuciłem malware/bloatware w postaci mak.a-feee wołającego uparcie o kasę, nie wiem skąd się jej przykleiło - bez rezultatów
- przeinstalowałem apkę Control Center 4 - nic
- odinstalowałem całkowicie soft ze sterownikami, restart, instalacja kompletu sterów do drukarki - nic
- poprzeglądałem windows defendera czy coś tam nie ma ale nie zauważyłem
- poprzeglądałem ustawienia Thunderbirda ale też nie zauważyłem opcji blokowania apek innych. - zainstalowałem kasperskiego free aby wyłączył antywira wbudowanego i sam przeją kontrolę, to może coś wyskoczy albo się odblokuje - nic

Po skanowaniu nie ma okienka z nową wiadomością. Jeśli Thunderbird był zamknięty to po skanowaniu otwiera się ale nie pojawia się nowa wiadomość.

Niestety nie mam zielonego pojęcia co mogło wyskakiwać i zablokować w taki sposób działanie oprogramowania. Stawiam że w 99,999% to system Windows 10 po swojemu blokuje. Niestety bardzo nieintuicyjny i nielogiczny interfejs dziesiątki nie pozwala mi niczego znaleźć :(

Może ktoś kojarzy co to może być? Bo podejrzewam że w przypadku Win10 jest jak za czasów Windows 3.1 - tylko reinstalka może pomóc.

zdrówko

--
Irokez